:: دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 181-175 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر رعایت فاکتورهای اخلاقی توسط برندها در تصمیم گیری خرید مشتریان
فرزام بحرینی1، اسماعیل حسن پور قروقچی*1، وحید رضا میرایی2، محمد حسین رنجبر3
1- 1. گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
2- 2. گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3- 3. گروه حسابداری و مدیریت مالی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
چکیده:   (338 مشاهده)
زمینه: امروزه مدیران شرکت ها برای جلوگیری از گرایش یافتن مشتری به سمت رقبا بیش از هر زمانی بایستی در پی درک خواسته و نیازهای مشتریان باشند، تا بهتر بتوانند نیازهای آنها را برآورده کنند و روابط بلند مدت با آن ها برقرار نمایند. یک دسته از عواملی را که می تواند دیدگاه مشتریان نسبت به برند را تحت تاثیر قرار دهد عوامل اخلاقی است. از این روی پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رعایت فاکتورهای اخلاقی توسط برندها در تصمیم گیری خرید مشتریان شکل گرفت.
روش: پزوهش حاضر کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تصمیم گیرندگان کلیدی خرید شمش فولادی از جمله کارشناسان ، مدیران بازرگانی و مدیران عامل شرکتهای خریدار این محصول که حدود 30 شرکت برآورد شده اند بود که 19 نفر از آنها به عنوان نمونه با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند.  ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود و در نهایت برای تعیین نوع ارتباط عوامل از تکنیک دیمتل و برای اولویت بندی عوامل از  فرایند DANP استفاده شد.
یافته ها:  نتایج پژوهش نشان داد که معیار عوامل اقتصادی خرید با وزن 2208/0 رتبه اول، معیار عوامل خاص فروشنده با وزن 1998/0 رتبه دوم، معیار عوامل ارتباطی با وزن 1952/0 رتبه سوم، معیار عوامل خاص محصول با وزن 1923/0  رتبه چهارم و در نهایت معیار عوامل شرایط خرید با وزن 1919/0 رتبه پنجم را دارند.
نتیجه گیری: رعایت ارزشهای اخلاقی از سوی برندها از جمله فعالان حوزه فروش صنایع فولاد بر روی تصمیم گیری خرید مشتریان تأثیرگذار است و معیارهای اخلاقی کلیدی چون مسئولیت پذیری ، معروفیت و شایستگی اخلاقی مدیران ارشد سازمان و تجربه و رضایت از خریدهای قبلی بیشترین اثرگذاری را دارند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، برند، تصمیم گیری خرید
متن کامل [PDF 477 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/5 | پذیرش: 1399/5/6 | انتشار: 1401/11/20


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 4 - ( 11-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها