طراحی الگوی عوامل سازنده سرمایه اجتماعی با تاکید بر سرمایه اخلاقی
|
امید کاراوند1، وحید چناری*1، قنبر امیرنژاد1 |
1- گروه مدیریت دولتی ، واحد شوشتر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایران |
|
چکیده: (424 مشاهده) |
زمینه: انسان با از دست دادن سرمایه اخلاقی به انسان مجازی و تک بعدی تبدیل میشود و سرمایهاجتماعی را از دست میدهد. بنابراین هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی سرمایه اجتماعی براساس عوامل سازنده آن به ویژه سرمایهاخلاقی در شرکتهای منطقهای برق است.
روش: این پژوهشاز لحاظ هدفکاربردی و در زمره تحقیقات توصیفی–اکتشافی بود. جامعهآماری پژوهش دربرگیرنده صاحبنظران، متخصصین، مدیران و اساتید دانشگاه (بخشکیفی) و مدیران ارشد شرکتهای برق (بخشکمی) بود. نمونه کیفی 10 خبره به شیوه هدفمند انتخاب شدند و نمونه کمی 32 نفر به شیوه تصادفی بودند. ابزار پژوهش مصاحبه (کیفی) و پرسشنامه پژوهشگرساخته (کمی) بود. دادهها با آزمون مدلسازی ساختاری- تفسیری و آزمون MICMAC تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد مولفه های اخلاقی چون: سیستم پاداش دهی، آداب رفتاری، ارزشها، عدالت سازمانی، اخلاق حرفه ای و هنجارها، دارای نقش مستقل بوده و بر عوامل میانجی تأثیرگذار بودند. همچنین مولفه های اخلاقی چون: شایسته سالاری، کارگروهی، الزامات اخلاقی، اعتماد، قانونمداری، مسئولیت پذیری، تعلق سازمانی، هویت و همبستگی و انسجام دارای نقش میانجی بودند و در پایینترین سطح نیز شاخصهای روابط شبکه ای و پیکربندی آن، ارزش روز شرکت، میزان هزینه ها، تحزب و مشارکت، سازمانهای بین المللی و زبان و کدهای مشترک، دارای نقش وابسته هستند که توسط عوامل مستقل و میانجی تحت تأثیر قرارگرفتند.
نتیجه گیری: می توان گفت که تنظیم آداب مناسب رفتاری، وجود عدالت سازمانی در سازمان، وجود سیستم پاداش دهی کارآمد، ایجاد ارزشهای مناسب و همچنین هنجارهای مشترک به تقویت عواملی مثل اعتماد، قانونمداری، کارگروهی، اخلاق حرفه ای، شایسته سالاری، مسئولیت اجتماعی، تعلق سازمانی وغیره کمک خواهد کرد که در نهایت با بهبود عملکرد سازمان منجر به بهبود شاخصهایی مثل ارزش روز شرکت، کاهش هزینه های شرکت، مشارکت در درون سازمان و ... میشوند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، برند، تصمیم گیری خرید |
|
متن کامل [PDF 529 kb]
(217 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/10 | پذیرش: 1399/9/19 | انتشار: 1401/11/20
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|