تحلیل رابطۀ مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری
|
رضا پسندیده*1، هادی جوهری2 |
1- 1. گروه مهندسی صنایع سیستم و بهرهوری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، r.pasandideh2020@gmail.com 2- 2. گروه اقتصاد مالی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (934 مشاهده) |
زمینه: سازمانهای ارائه دهنده محصولات و خدمات از مدیریت دانش و شیوۀ ارتباطی به عنوان فاکتورهای رقابتی کلیدی در اقتصاد جهانی یاد میکنند و برای حضور موفق در بازار آنها را مدنظر قرار می دهند. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطه مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری در بانکهای منتخب است.
روش: این پژوهش کاربردی و توصیفی بود و از روشهای همبستگی استفاده شد. جامعه آماری، شامل مشتریان دائمی شعب بانکهای ملت، ملی، پاسارگاد و تجارت شهر تهران بود که از میان آنها 1000 نفر با روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود . روش تجزیه و تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، مدل معادلات ساختاری SEM میباشد. برای بررسی رابطه بین متغیرها، پس از جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه، از نرم افزار آماری AMOS 22 استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه از نرمافزار SPSS 22 استفاده شده است.
یافته ها: براساس یافتههای پژوهش، مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری در ارتباط است و برطبق آزمونهای برازندگی مدل، هر چهار بانک از مدل برازش نسبتا خوبی برخوردار هستند.
نتیجهگیری: نتایج حاصل شده نشان می دهد مقوله های مدیریت دانش و اخلاق مدیریت نقش مهمی در ایجاد مشتریان وفادار دارند.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق، مدیریت دانش مشتری، وفاداری مشتری |
|
متن کامل [PDF 449 kb]
(386 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/10/15 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|