:: دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 145-140 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطۀ مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری
رضا پسندیده*1، هادی جوهری2
1- 1. گروه مهندسی صنایع سیستم و بهره‌وری، دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، r.pasandideh2020@gmail.com
2- 2. گروه اقتصاد مالی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (934 مشاهده)
زمینه: سازمان­های ارائه دهنده محصولات و خدمات از مدیریت دانش و شیوۀ ارتباطی به عنوان فاکتورهای رقابتی کلیدی در اقتصاد جهانی یاد می­کنند و برای حضور موفق در بازار آنها را مدنظر قرار می دهند. هدف از این پژوهش، تحلیل رابطه مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری در بانک‌های منتخب است.
روش: این پژوهش کاربردی و توصیفی بود و از روش­های همبستگی استفاده شد. جامعه آماری، شامل مشتریان دائمی شعب بانک­های ملت، ملی، پاسارگاد و تجارت شهر تهران بود که از میان آنها 1000 نفر با روش در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه بود . روش تجزیه و تحلیل مورد استفاده در این پژوهش، مدل معادلات ساختاری SEM می­باشد. برای بررسی رابطه بین متغیرها، پس از جمع­آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه، از نرم افزار آماری AMOS 22 استفاده شده است و برای تجزیه و تحلیل پرسشنامه از نرم­افزار SPSS 22 استفاده شده است.
یافته ­ها: براساس یافته­های پژوهش، مدیریت دانش و اخلاق با وفاداری مشتری  در ارتباط است و برطبق آزمون­های برازندگی مدل، هر چهار بانک از مدل برازش نسبتا خوبی برخوردار هستند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل شده نشان می دهد مقوله های مدیریت دانش و اخلاق مدیریت نقش مهمی در ایجاد مشتریان وفادار دارند.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق، مدیریت دانش مشتری، وفاداری مشتری
متن کامل [PDF 449 kb]   (386 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/15 | پذیرش: 1398/12/20 | انتشار: 1400/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها