زمینههای شکلگیری هویت اخلاقی دانشآموزان
|
سارا مدنیان1، سید علی هاشمیان فر*1 |
1- گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان |
|
چکیده: (916 مشاهده) |
زمینه: هویت اخلاقی بهمثابه مقدمه کنش اخلاقی در پژوهشهای روانشناسی اجتماعی مطرح شده است. از اینرو، هدف این پژوهش مطالعه کیفی چگونگی شکلگیری هویت اخلاقی در دانشآموزان شهر اصفهان بوده است.
روش: پژوهش پیشرو از نوع کیفی است. جامعه پژوهش شامل دانشآموزان دوره دوم دبیرستان شهر اصفهان بود که بهروش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری 22 نفر انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با دانشآموزان انجام گرفت، و دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل گردید.
یافتهها: تحلیل دادهها منتج به استخراج 5 مضمون اصلی و 13 خرده مضمون شد که 5 مضمون اصلی عبارتند از خانواده، مدرسه، دین، سرمایه فرهنگیِ عینی، و سطح کلان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که شکلگیری هویت اخلاقی در میان دانشآموزان تحت تأثیر مجموعهای از زمینهها است که در سه سطح خرد، میانه و کلان قرار میگیرند. بنابراین برای بهبود و تقویت هویت اخلاقی دانشآموزان پیشنهاد میگردد آموزش معانی و اصول اخلاقی در زمینههای اشارهشده مورد توجه و بازنگری قرار گیرد. ضمن اینکه رفتارهای اخلاقی والدین، معلمان، رهبران دینی و مسئولین حکومتی بهمثابه الگوهای اخلاقی دانشآموزان از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.
|
|
واژههای کلیدی: جامعهپذیری، کنش اخلاقی، هویت اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 314 kb]
(549 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/16 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|