طراحی مدل ارزیابی ملاحظههای اخلاق کسبوکار
|
عادل آذر*، محمد رحیم رمضانیان، هادی فرخی، کسری دولت خواهی |
|
|
چکیده: (3769 مشاهده) |
زمینه: امروزه توسعه تجارت جهانی، فرهنگهای مختلف و سیستمهای اجتماعی و اقتصادی متنوع را در تعامل با یکدیگر قرار داده است. در چنین محیطی، اهمیت ملاحظات اخلاقی بیش از پیش نمایان میشود. هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و شاخصهای مورد ارزیابی ملاحظات اخلاقی در کسبوکار و اولویتبندی این ابعاد و شاخصها میباشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی است، جامعه آماری این تحقیق خبرگان بیمارستانهای استان خراسان رضوی میباشند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه میباشد. و در گام بعد، با استفاده از یک متدلوژی تحلیل نوین تحت عنوان مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) روابط بین ابعاد و شاخصهای اخلاق کسبوکار تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. در ادامه تحقیق حاضر از تکنیک دیمتل(DEMATEL) جهت تعیین و بررسی نحوه اولویتبندی شاخصهای اخلاق کسبوکار استفاده گردیده است.
یافتهها: با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان 27 عامل مؤثر شناسایی شده است. سپس این عوامل در 6 بعد اصلی طبقهبندی گردید. در گام بعد روابط بین ابعاد و شاخصهای اخلاق کسب و کار تعیین و به صورت یکپارچه مورد تحلیل قرار گرفته است. اولویتبندی ابعاد و شاخصهای اخلاق کسب و کار در بیمارستانهای استان خراسان رضوی حاصل شده که بر این اساس در میان ابعاد، رهبری اخلاق مدار با اهمیتترین بعد و اصول اخلاقی به عنوان کم اهمیتترین بعد میباشد؛ همچنین در میان شاخصها، شاخص مسئولیتپذیری از بهترین وضعیت برخوردار بوده و داشتن فناوری و تجهیزات جدید و عدم فرسودگی آنها ضعیفترین عامل در این مرکز میباشد.
نتیجهگیری: اولویتبندی ابعاد و شاخصهای اخلاق کسبوکار در پژوهش حاضر با مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف آنها میتواند بهعنوان الگویی مناسب برای سیاستگذاری و تدوین استراتژی در سطح کلان و همچنین در سطح خرد استفاده گردد. |
|
واژههای کلیدی: : اخلاق، کسبوکار، سنجش اخلاق کسبوکار |
|
متن کامل [PDF 236 kb]
(2899 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/4/11 | پذیرش: 1395/4/11 | انتشار: 1395/4/11
|
|
|
|