:: دوره 11، شماره 1 - ( 4-1395 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 50-39 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه بانوان در زمینۀ اخلاق و حفظ حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی
حجت الله حمیدی*
چکیده:   (3789 مشاهده)

زمینه: استفاده امنِ بانوان از شبکه‌های اجتماعی، نیازمند آگاهی آنها از مسائل اخلاقی، حفاظت اطلاعات شخصی و محدوده‌های حریم خصوصی است. از این رو، هدف این مقاله بررسی دیدگاه بانوان درباره حفظ حریم خصوصی، می‌باشد.

روش: روش پژوهش حاضر پس رویدادی است. جامعه شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده صنایع، به تعداد 339 نفر بود که 205 نفر از آنان به‌عنوان نمونه به شیوه تصادفی انتخاب شدند. جمع‌آ‌وری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه (لینک نظرسنجی) انجام گرفت. برای آنالیز داده‌ها از یک برنامۀ کامپیوتری استفاده شد. حالت‌های مختلف توسط طیف 5 نقطه‌ای لیکرت اندازه‌گیری شدند. همه‌حالت­ها، دارای آلفای کرونباخ بالاتر از 76/0، بودند و این نشان‌دهنده‌ی قابلیت اعتماد و اطمینان معیارها بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل، از آمارهای توصیفی در ارتباط با وب سایت­های شبکه­های اجتماعی و جمعیت‌شناختی محاسبه و استفاده شد. همچنین از تجزیه و تحلیل واریانس برای کاربرانی که پروفایل داشتند و یا کاربرانی که پروفایل نداشتند استفاده شده است.

یافته‌ها: نتایج ارزیابی، نشان می‌دهند بانوان در حفاظت از حریم خصوصی نسبت به آقایان حساس‌تر هستند. در نتایج مربوط به مقایسه بانوان و آقایان، بانوان در اکثر موارد نمرات بهتری در حفاظت از حریم خصوصی خود کسب کردند. با توجه نتایج به‌دست آمده، در مجموع می‌توان بیان کرد که بانوان در حفاظت از حریم خصوصی خود محتاط‌تر و دقیق‌تر هستند.

نتیجه‌گیری: بانوان نگرانی‌های بیشتری در مورد حریم خصوصی دارند، حتی زمانی که بانوان در مورد حفاظت از حریم خصوصی اطمینان داشته باشند، کمتر اطلاعات شخصی خود را در مقایسه با آقایان افشا می‌کنند.

واژه‌های کلیدی: : اخلاق، حریم خصوصی، شبکه‌های اجتماعی، بانوان
متن کامل [PDF 262 kb]   (1436 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/4/10 | پذیرش: 1395/4/10 | انتشار: 1395/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( 4-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها