:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 116-108 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل بومی نقش اصول اخلاقی رسانه‌ های اجتماعی بر رفتار مصرف‌ کننده
معصومه جلیلیان، حسین صفرزاده*، سید کامران نوربخش
چکیده:   (959 مشاهده)
زمینه: بسیاری از رفتارهای انسان ریشه در اصول اخلاقی دارد و افراد دارای هوش اخلاقی بالا، فعالیت‌هایشان را با اصول اخلاقی پیوند می‏زنند که باعث افزایش تعهد و بهبود نتایج فردی و سازمانی می‏شود و بر رفتار مشتریان اثر می‌گذارند. از طرفی رسانه‏های اجتماعی یک مهارت جدید و مهم برای همه افراد است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت شناسایی نقش اصول اخلاقی رسانه‏های اجتماعی بر رفتار مصرف‏کننده در صنعت پوشاک می‏باشد.
روش: تحقیق حاضر کیفی و در زمره گرندد تئوری می‏باشد. جامعه پژوهش از خبرگان و فعالان صنعت پوشاک تشکیل شده که نمونه‌ای به حجم 15 نفر به روش گلوله برفی از آن انتخاب شده است. برای جمع‌آوری داده‏ها از ابزار مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شده و داده‏ها با استفاده از روش کدگذاری‌های سه‌گانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: عوامل انگیزشی، احساسی، اجتماعی و سیاسی، به عنوان طبقات انتخاب شدند که زمینه‏ساز دومین جزء مدل (استفاده از رسانه‏های اجتماعی) شدند. اجزاء بعدی مدل رعایت اصول اخلاقی در ارتباط با مشتری و تبلیغات اینترنتی به عنوان راهبرد پژوهش مد نظر قرار گرفت.
نتیجه گیری: بر اساس مدل ارائه‌شده، رعایت اخلاق در رسانه‏های اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل عمل می‏کنند که رفتار مصرف‏کننده را تحت تاثیر قرار می‏دهند. بنابراین بازاریابان باید در فروش و بازاریابی محصولات به این عناصر توجه ویژه نموده تا بتوانند تمایلات خرید مشتریان را افزایش و ضمن حفظ مشتریان، سودآوری شرکت نیز افزایش یابد.
واژه‌های کلیدی: اصول اخلاقی، رسانه‌ های اجتماعی، رفتار خرید مصرف‌ کننده
متن کامل [PDF 980 kb]   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/2 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها