:: دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) ::
جلد 16 شماره 1 صفحات 50-43 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی محتوای کتاب های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت منش در تربیت اخلاقی
شیما عطار، فائزه ناطقی*، نصراله عرفانی
چکیده:   (1085 مشاهده)
زمینه: به دلیل نقش محوری کتاب­های درسی در پرورش شخصیت دانش­ آموزان، محتوای آنان نیازمند ارزیابی است. لذا هدف پژوهش فعلی، ارزشیابی محتوای کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی بر پایه رویکرد تربیت­ منش است. 
روش: روش تحقیق حاضر آمیخته است که با ترکیبی از روش­های مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا صورت گرفت. جامعه تحقیق شامل متون مرتبط با موضوع تحقیق بود. جامعه آماری را علاوه بر کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی دوره متوسطه، اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در رشته­ های الهیات، علوم­تربیتی و روانشناسی تشکیل داد که 40 نفر از آن­ها به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب­های مذکور به روش تمام شماری بررسی گردید. روش نمونه­ گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع­ آوری داده­ هــا و از روش­­­ آنتروپی شانون بــرای تجزیــه و تحلیــل داده­ هــا استفاده شد.
یافته­ ها: یافته ­ها حاکی است که خبرگان درباره 9 مولفه از­ رویکرد تربی ت­منش به وحدت نظر رسیده ­اند و میزان توجه به مولفه­ های رویکرد تربیت­ منش در محتوای کتاب­های مطالعات اجتماعی از توزیع نرمالی برخوردار نیست، بلکه به صورت نامتعادل است.
نتیجه­ گیری: بازنگری در کتاب­های مطالعات اجتماعی بر اساس مولفه­ های رویکرد تربیت­ منش ضروری است؛ زیرا برخی از مولفه ­های رویکرد مذکور که می ­توانستند نقش عمده ­ای در پرورش منش دانش­ آموزان در راستای اکتساب عادات اخلاقی خوب، تمرین رفتار اخلاقی و درک ارزش­های اخلاقی و عمل بر مبنای آن داشته باشند، در محتوای کتاب­های نامبرده مغفول مانده­ اند و برخی دیگر نیز مورد کم­ توجهی قرار گرفته ­ا ند.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تربیت منش، کتاب های درسی، مطالعات اجتماعی
متن کامل [PDF 941 kb]   (598 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/31 | پذیرش: 1400/3/30 | انتشار: 1400/3/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 1 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها