:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 189-186 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش واسط جو اخلاقی در رابطه بین عدالت سازمانی و هویت سازمانی
وحید فتاحی سرند*، علی شائمی برزکی، هادی تیموری
چکیده:   (1217 مشاهده)
زمینه: در یک جو اخلاقی مناسب، کارکنان از طریق عدالت که یک انتظار اجتماعی است، می توانند با سازمان احساس نزدیکی و همانندی کنند. بر همین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش واسط جو اخلاقی بر رابطه بین عدالت سازمانی و هویت سازمانی می­باشد.
روش: این تحقیق بر اساس هدف تحقیق کاربردی بوده است. نمونه آماری این تحقیق 195  نفر از کارکنان شرکت خدمات صنعتی تراکتورسازی بوده است. برای جمع آوری داده­ها  از سه پرسشنامه استفاده شده است. برای آزمون فرضیه­ها نیز از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته ­ها: یافته های تحقیق نشان می­دهد که ارتباط عدالت سازمانی با جو اخلاقی خیرخواهانه و جو اخلاقی مبتنی بر اصول و ارزش­ها مثبت و با جو اخلاقی خودخواهانه منفی می­باشد. همچنین ارتباط جو اخلاقی خیرخواهانه و جو اخلاقی مبتنی بر اصول و ارزش­ها با هویت سازمانی مثبت و جو خودخواهانه رابطه منفی با هویت سازمانی دارد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می­دهد که عدالت سازمانی در حضور جو اخلاقی تقویت کننده هویت سازمانی کارکنان می ­باشد.
واژه‌های کلیدی: هویت سازمانی، عدالت سازمانی، جو اخلاقی
متن کامل [PDF 737 kb]   (561 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها