:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 185-181 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر جو اخلاق نیروی فروش بر هویت سازمانی: نقش میانجی شادکامی سازمانی و همدلی
حسین رحیمی کلور*، زهرا کاظمی، الله یار بیگی فیروزی
چکیده:   (1499 مشاهده)
زمینه: بحث جو اخلاقی نیروی فروش زمینه ساز همدلی و شادکامی کارکنان فروش و عاملی محوری در تعیین هویت آنان است. از این رو هدف اصلی این مطالعه تأثیر جو اخلاقی نیروی فروش بر هویت سازمانی آنان با در نظر گرفتن نقش میانجی شادکامی سازمانی و همدلی می‌باشد.
روش: این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی و از نظر گردآوری داده­ ها، کتابخانه ­ای- میدانی می ­باشد. جامعه ­ی آماری شامل شرکت­های بیمه ای خصوصی استان آ ذربایجان شرقی می­باشد که تعداد کل نیروی فروش آن­ها 245 نفر می­باشد. به دلیل پایین بودن تعداد افراد جامعه ­ی آماری، نمونه­ گیری انجام نگرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه الکترونیکی است. روایی پرسشنامه ­ها بر اساس روایی سازه، تشخیصی، واگرا و همگرا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ، آزمون فرضیه ­های تحقیق با نرم افزار  Smart PLS بررسی گردید.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که جو اخلاقی نیروی فروش بر شادکامی سازمانی، همدلی و هویت سازمانی تأثیر معنادار مثبتی دارند. شادکامی سازمانی در رابطۀ بین جو اخلاقی نیروی فروش و هویت سازمانی نقش میانجی دارد. همچنین همدلی در رابطۀ بین جو اخلاقی نیروی فروش و هویت سازمانی نقش میانجی ایفا می­ کند.
نتیجه‌گیری:
جو اخلاقی نیروی فروش هم به صورت مستقیم و از طریق ارتقای همدلی و شادکامی سازمانی بر هویت سازمانی فروشندگان موثر است. لذا مدیران شرکت­ها نیازمند برنامه ­ریزی­هایی برای بهبود جو اخلاقی نیروی فروش هستند.
 
واژه‌های کلیدی: جو اخلاقی نیروی فروش، شادکامی سازمانی، همدلی، هویت سازمانی، صنعت بیمه
متن کامل [PDF 817 kb]   (1068 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها