:: دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 137-131 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ابعاد و مولفه های اخلاق حرفه ای در سازمان
معصومه سادات سعیدی، علیرضا فقیهی*، محمد سیفی، فائزه ناطقی
چکیده:   (2174 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های اخلاق حرفه ای در سازمان بر اساس منابع معتبر علمی،  نظر  متخصصان، مدیران و کارشناسان انجام گرفته است.
روش: حوزه پژوهش کیفی، لحاظ هدف کار بردی و از نوع اسنادی و پدیدار شناسی است، جامعه آماری شامل کلیه منابع معتبر مرتبط با اخلاق حرفه ای و کلیه متخصصان، مدیران و کارشناس حوزه اخلاق حرفه ای، و نمونه شامل: منابع معتبر مرتبط در دسترس، 10 نفر از متخصصان حوزه موضوع، 10 نفر از مدیران سازمان ها، و 10 نفر از کارشناسان بالای 10 سال سابقه (ادارات تعاون،کارورفاه اجتماعی استان مرکزی ) بودند، روش نمونه گیری نیز هدفمند بود. ابزار گرد آوری داده ها در بخش اسنادی چک لیست و در بخش پدیدارشناسی مصاحبه نیمه ساختار یافته بود.روش تجزیه و تحلیل شامل کدگذاری و تحلیل تفسیری بود.
یافته ­ها: از تعداد  8 سند  بالادستی مورد بررسی، تعداد  119   خرده مولفه شناسایی و اخذ شده است که با تفکیک و دسته بندی نمودن این خرده مولفه ها و شناسایی وجه مشترک و وجه افتراق آنها  تعداد  24  مولفه اخلاق حرفه ای  شناسایی شده است.
نتیجه­ گیری: باید تاکید بر برنامه منسجم آموزش اخلاق حرفه ای،  ایجاد روحیه تعاون و کار مشترک و دسته جمعی به ویژه اخلاق اداری و سازمانی جزو برنامه های آموزشی در سازمان قرارگیرد .
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، اخلاق سازمانی، پدیدار شناسی
متن کامل [PDF 759 kb]   (5054 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/12/28 | پذیرش: 1399/12/10 | انتشار: 1399/12/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( 12-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها