نقش مالکیت مدیران در رابطه بین افشای مسئولیت اجتماعی و اخلاقیشرکتها و هزینه سرمایه
|
حمیدرضا ایمانی* |
|
|
چکیده: (1389 مشاهده) |
زمینه: افشای صحیح و بهموقع اطلاعات، ازجمله ابزارهای بااهمیت مدیران شرکتها جهت کاهش هزینه سرمایه است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مالکیت مدیران در رابطۀ بین افشای مسئولیت اجتماعی و اخلاقی شرکتها و هزینه حقوق صاحبان سهام در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.
روش: این پژوهش از منظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی با تاکید بر روابط همبستگی است و در حوزه مطالعات پسرویدادی قرار میگیرد و مبتنی بر اطلاعات واقعی صورتهای مالی است. شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، جامعۀ آماری را تشکیل میدهند. با روش حذفی سیستماتیک، 95 شرکت طی بازه زمانی 1393-1388 بررسی شد. ابزارهای پژوهش شامل صورتهای مالی شرکتها و یادداشتهای همراه آن بود. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون چندمتغیره با روش دادههای تابلویی، از آزمون تی برای تعیین معنیداری رابطۀ متغیرهای وابسته با متغیر مستقل و از آزمون فیشر برای آزمون معنیدار بودن رابطۀ کلی معادلات رگرسیونی، استفاده شد. داده ها از طریق نرمافزار ایویوز، تحلیل شد.
یافتهها: بین مسئولیت اجتماعی و اخلاقی شرکتها و هزینه حقوق صاحبان سهام رابطۀ منفی و معناداری وجود دارد. مالکیت مدیران بر رابطۀ بین مسئولیت اجتماعی و هزینه حقوق صاحبان سهام تأثیر منفی دارد.
نتیجهگیری: انتظار می رود ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت ها باعث کاهش هزینههای تامین منابع مالی و درنهایت افزایش ارزش شرکت شود. مالکیت مدیران باعث تشدید این رابطۀ خواهد شد. بی توجهی به مسائل محیطی، اجتماعی می تواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد و رسالت و موفقیت آن را تحت تأثیر قرار دهد. |
|
واژههای کلیدی: مالکیت مدیران، مسئولیت اجتماعی، اخلاق، هزینه حقوق صاحبان سهام |
|
متن کامل [PDF 888 kb]
(474 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/24 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|