:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 130-123 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کارکرد مولفان کتاب های درسی پیام های آسمانی بر مبنای رویکرد تبیین ارزش ها در تربیت اخلاقی
شیما عطار، فائزه ناطقی*، نصراله عرفانی
چکیده:   (1449 مشاهده)
زمینه: رفع دغدغه چگونگی تربیت اخلاقی دانش­آموزان با ارزیابی کارکرد مولفین میسر خواهد شد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی کارکرد مولفان کتاب­های پیام­های آسمانی بر مبنای انعکاس مولفه های رویکرد تبیین ارزش­هاست.
روش: این پژوهش با ترکیبی از روش­های مطالعات اسنادی، دلفی فازی و تحلیل محتوا انجام شد. جامعه تحقیق را متون مرتبط با موضوع تحقیق تشکیل داد. جامعه آماری علاوه بر کتاب­های درسی پیام­های آسمانی دوره اول متوسطه شامل اساتید شاغل در دانشگاه­های استان­ همدان در رشته­های علوم­تربیتی، روانشناسی و الهیات بود که 40 نفر از آنان به صورت هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. کلیه محتوای کتاب­های نامبرده به روش تمام شماری بررسی شد. روش نمونه­گیری از جامعه تحقیق، در دسترس بود که تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه داشت. از فیش، پرسشنامه محقق ساخته و چک لیست محقق ساخته تحلیل محتوا بــرای جمــع­آوری داده­هــا و از روش­های­­ آنتروپی شانون و تاپسیس بــرای تجزیــه و تحلیــل داده­هــا بهره­­برداری گردید.
یافته­ ها: یافته ­ها حاکی است که خبرگان درباره 10 مولفه از­ رویکرد تبیین ارزش­ها به وحدت نظر رسیده­ اند و وضعیت کارکرد مولفان کتاب­های پیام­های آسمانی پایه­های 7، 8 و 9 بر اساس بازتاب مولفه­های رویکرد تبیین ارزش­ها در محتوای کتاب­های مذکور به ترتیب حائز رتبه 3، 2 و 1 می­باشد.
نتیجه­ گیری: توزیع مولفه­ های رویکرد تبیین ارزش­ها که می­ توانستند تاثیرگذاری قابل توجهی در تربیت اخلاقی دانش ­آموزان در راستای شفاف­سازی ارزش­های اخلاقی در مواجه با تضادهای ارزشی داشته باشند، در محتوای کتاب­های پیام­های آسمانی به صورت نامتوازن است. بنابراین عملکرد مولفان کتاب­های نامبرده بر مبنای انعکاس مولفه ­های رویکرد مذکور نیازمند تجدیدنظر می­ باشد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق، تربیت اخلاقی، رویکرد تبیین ارزش ها، کتاب های درسی، پیام های آسمانی، مولفان
متن کامل [PDF 946 kb]   (451 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/24 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها