[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 113-106 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان: نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی
مصطفی طاهری، کرم الله دانشفرد*، عبدالخالق غلامی
چکیده:   (1498 مشاهده)
زمینه: سازمانهای دولتی برای اثربخش بودن رسالت خود، نیازمند بهبود رفتار اخلاقی مدیران و کارکنان می­باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتار اخلاقی مدیران در میزان بطالت ­اجتماعی کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجی­گر رفتار شهروندی-سازمانی در سازمان­های دولتی انجام شد.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه کلیه مدیران و کارکنان سازمان‌های دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد بودند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه­گیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه مورد بررسی در این پژوهش برابر با 375 نفر بود. برای آزمون فرضیات تحقیق از پرسشنامه­های استاندارد برای سنجش رفتار­اخلاقی مدیران، رفتار شهروندی­سازمانی و بطالت ­اجتماعی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعا­ت ­جزئی (PLS) استفاده گردید.
یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد که رفتار اخلاقی­ مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان رابطه منفی و معنی­ داری دارد. نتایج همچنین نشان می ­دهد که رفتاراخلاقی­ مدیران با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی­داری دارد. نتایج رابطه منفی و معنی­دار رفتار شهروندی سازمانی با بطالت اجتماعی و رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان با توجه به نقش میانجیگر رفتار شهروندی سازمانی را نیز تایید می­کند.
نتیجه­ گیری: مدیران سازمان های دولتی با بکارگیری رفتارهای اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون ایجاد اعتماد، شایسته سالاری، تعالی بخشی، رفتارهای حمایتگر، رفتارهای مدبرانه، تسهیم دانش و رفتار احترام آمیز با مدیران همکار و توسعه روابط بین فردی می­توانند نوع­دوستی، جوانمردی، تواضع و فروتنی، وجدان­کاری و فضیلت ­مدنی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش رفتارهای غیراخلاقی و بطالت اجتماعی خواهد گردید.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، بطالت اجتماعی
متن کامل [PDF 1007 kb]   (587 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Analysis of the Relationship between Managers Moral Behavior & Employees' Social Futility: The Mediating Role of Organizational Citizenship Behavior. Ethics in Science and Technology 2020; 15 (3) :106-113
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1977-fa.html

طاهری مصطفی، دانشفرد کرم الله، غلامی عبدالخالق. تحلیل رابطه رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان: نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. اخلاق در علوم و فناوری. 1399; 15 (3) :106-113

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1977-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645