تحلیل رابطه رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان: نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی
|
مصطفی طاهری، کرم الله دانشفرد*، عبدالخالق غلامی |
|
|
چکیده: (1498 مشاهده) |
زمینه: سازمانهای دولتی برای اثربخش بودن رسالت خود، نیازمند بهبود رفتار اخلاقی مدیران و کارکنان میباشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش رفتار اخلاقی مدیران در میزان بطالت اجتماعی کارکنان با در نظرگرفتن نقش میانجیگر رفتار شهروندی-سازمانی در سازمانهای دولتی انجام شد.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه کلیه مدیران و کارکنان سازمانهای دولتی در استان کهگیلویه و بویراحمد بودند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد و تعداد نمونه مورد بررسی در این پژوهش برابر با 375 نفر بود. برای آزمون فرضیات تحقیق از پرسشنامههای استاندارد برای سنجش رفتاراخلاقی مدیران، رفتار شهروندیسازمانی و بطالت اجتماعی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Smart-PLS از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان رابطه منفی و معنی داری دارد. نتایج همچنین نشان می دهد که رفتاراخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنیداری دارد. نتایج رابطه منفی و معنیدار رفتار شهروندی سازمانی با بطالت اجتماعی و رفتار اخلاقی مدیران با بطالت اجتماعی کارکنان با توجه به نقش میانجیگر رفتار شهروندی سازمانی را نیز تایید میکند.
نتیجه گیری: مدیران سازمان های دولتی با بکارگیری رفتارهای اخلاقی و بروز رفتارهایی همچون ایجاد اعتماد، شایسته سالاری، تعالی بخشی، رفتارهای حمایتگر، رفتارهای مدبرانه، تسهیم دانش و رفتار احترام آمیز با مدیران همکار و توسعه روابط بین فردی میتوانند نوعدوستی، جوانمردی، تواضع و فروتنی، وجدانکاری و فضیلت مدنی را در کارکنان افزایش داده که ارتقای آنها منجر به کاهش رفتارهای غیراخلاقی و بطالت اجتماعی خواهد گردید.
|
|
واژههای کلیدی: رفتار اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، بطالت اجتماعی |
|
متن کامل [PDF 1007 kb]
(587 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|