:: دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 105-98 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه نام و نشان سازی اخلاقی و عملکردسازمانی
مهدی ابراهیم نژاد*، محبوبه عسکری، فاطمه ضیائی
چکیده:   (1210 مشاهده)
زمینه: یکی ازمطلوبیت­های مشتری درانتخاب یک محصول برند معتبر است. ارزش نشان تجاری یک اسم، عبارت، طرح، نشان یا ترکیبی ازاین عناصرمی­باشد که تعیین کننده هویت یک سازمان تولیدی ومتمایزکننده آن ازسایر رقبایش می باشد.
روش: پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می­باشد. جامعـه­ی آمـاری ایـن پژوهش کلیه­­ی کارکنان وکارگران گروه صنعتی بارز کرمان می­باشندکه براساس جدول مورگان تعداد 323 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه­ی نام و نشان سازی اخلاقی و عملکرد شرکت استفاده شد. داده­های تحقیق پس از جمع­آوری با استفاده از نرم افزارهای آماریSpss24 و Smart pls3 و از طریق ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون تحلیل شدند.
 یافته ­ها: یافته­های تحقیق حاکی از آن است که بین کیفیت محصول، کیفیت خدمات، درک قیمت، مسئولیت اجتماعی، فعالیت اجتماعی و آسایش  و عملکرد سازمان رابطه معنا دار وجود دارند.
نتیجه گیری:  نام و نشان سازی سازی اخلاقی بر عملکرد شرکت­ها تأثیرگذار است. این بدان معناست که شرکت­ها برای بهبودعملکرد خود بایستی اخلاقیات، نام و نشان سازی اخلاقی و مؤلفه های آن را در کانون توجه خویش قرار دهند.
 
واژه‌های کلیدی: نام و نشان سازی اخلاقی، عملکرد سازمان، بازاریابی اخلاقی
متن کامل [PDF 649 kb]   (390 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/23 | پذیرش: 1399/9/10 | انتشار: 1399/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها