:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 184-180 برگشت به فهرست نسخه ها
اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سازمانی با تاکید بر اصول و ارزشهای اخلاقی در صنعت بانکداری
فرزاد رمضانی راد، محمود رضایی زاده*، داود کیاکجوری، مهران مختاری بایع کلایی1
چکیده:   (2788 مشاهده)
زمینه: درسازمانها، مدیریت­رفتارسازمانی نقش بسزایی در عملکرد کارکنان دارد و توجه به  اخلاق­سازمانی ابزاری برای ارتقای عملکردسازمانی است.  پژوهش حاضر با هدف اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتارسازمانی با تاکید بر اصول­اخلاقی در صنعت بانکداری بخش دولتی شکل گرفت.
روش: این پژوهش کاربردی و در زمره پژوهش های کیفی بود. جامعه آماری خبرگان صنعت بانکداری بخش دولتی بودند که از میان آنها 15 نفر  با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره فازی (Fuzzy Delphi- FANP - FDEMATEL) و آزمون فریدمن انجام شد.
یافته­ ها: یافته های تحقیق 41 عامل در7 دسته معیار را مشخص کردند که بر اساس نتایج حاصل شده، عوامل اخلاقی بالاترین وزن و مهم‌ترین نقش را در مدیریت رفتارسازمانی داشته اند.  همچنین بر اساس نتایج حاصله، بیشترین تاثیر گذاری و تاثیر پذیری به ترتیب عوامل ساختاری و منطقه ای/ بین المللی بر سایر عناصر سیستم بوده است. در این میان شاخص عدالت و استقرار نظام­مشارکتی به ترتیب با بیشترین میانگین 39/4و 25/4 در رتبه اول و دوم قرار گرفتند.
نتیجه ­گیری: بانک ها نبض اقتصاد کشورند، لذا بانکها می­بایست الگوی عدالت­محور را در تمام فرایند های­سازمانی و بانکی مستقر ساخته و با  بازنگری فرهنگ­سازمانی و رعایت ارزشهای فردی و اصول اخلاقی ،ضمن شفاف سازی امور بانکداری در راستای اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا، در جهت رسیدن به اهداف کلان سازمانی و ملی با  مد درنظر قرار دادن اصول مشارکت نظامند و تعامل سازنده با سایرین گام بردارند.
 
واژه‌های کلیدی: رفتار سازمانی، صنعت بانکداری، اصول اخلاقی
متن کامل [PDF 835 kb]   (1393 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها