:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 99-93 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش بینی رابطه اخلاق و محیط کسب وکار با توسعه اقتصادی ایران
سعید کیان پور*، علی فلاحتی، مرتضی مرادی، محمد پیری
چکیده:   (2517 مشاهده)
زمینه: به منظور رسیدن به توسعه، لزوم توجه به فساد، خشونت و فقر ملت­ها که از نبود اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار سرچشمه می­گیرد احساس می­شود. رفع بنیادی فساد، خشونت و فقر ملت­ها در راستای انگیزه‌های عملی توسعه اقتصادی جز با پیوند روزافزون اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق و محیط کسب و کار بر توسعه اقتصادی است.
روش: روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. شاخص های کلان اقتصادی محیط کسب و کار، شاخص اخلاق و شاخص توسعه اقتصادی کشور ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شده است که سال­های 2017-2006 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار اندازه­گیری داده­های بانک جهانی و موسسه بین المللی شفافیت بود. جهت آزمون نیز از روش لورنبرگ- مارکاردت و تحلیل شبکه عصبی پرسپترون و هوش مصنوعی استفاده شده است.
یافته ­ها: برازش مدل تحقیق که در برگیرنده یک فرضیه اصلی بود مورد تایید قرار گرفت. اخلاق  و آسانی محیط کسب و کار رابطه معناداری با توسعه یافتگی دارد و در طی زمان نیز موثرتر خواهد بود.
نتیجه ­گیری: دو عامل مشخص، از مهمترین عوامل موثر بر  رشد و توسعه اقتصادی به شمار می روند، یکی از این دو عامل، فساد مالی و اخلاقی است و دیگری آسانی محیط کسب و کار است پس نتیجه بررسیها نشان می­دهد که اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار بر توسعه اقتصادی تاثیر دارد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق اقتصادی، توسعه اقتصادی، محیط کسب و کار، شبکه عصبی
متن کامل [PDF 935 kb]   (668 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها