:: دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 36-29 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل شاخص ها و کدهای اخلاق گردشگری
داود شیخی*، معصومه پازکی
چکیده:   (2165 مشاهده)
زمینه: گردشگری مدرن با هدف کسب درآمد و سود، علی رغم اثرات مثبت، باعث ایجاد آسیبهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی شده است. یکی از دلایل این مشکلات، عدم رعایت مسائل اخلاقی توسط گردشگران می باشد. هدف این مقاله بررسی و تحلیل شاخصها و کدهای گردشگری اخلاقی از دیدگاه گردشگران در منطقه گردشگری گنجنامه همدان است.
روش: مطالعه حاضر توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری شامل گردشگران منطقه گردشگری گنجنامه همدان بودکه از میان آنها تعداد 82 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آزمون t تک نمونه ای و ضریب همبستگی با بهره گیری از نرم افزار SPSS صورت پذیرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که تمام مولفه های اخلاق گردشگری گردشگران بالاتر از حد متوسط و مطلوب ارزیابی شدند که این وضعیت مستقل از محل سکونت، سن، جنس، شغل و تحصیلات آنان می باشد و هیچ گونه رابطه ای بین آنها نیست.
نتیجه گیری: بر اساس تحلیل داده ها، میزان پایبندی گردشگران به رعایت اصول اخلاق گردشگری در قبال جامعه میزبان و محیط زیست باعث شده است تا رفتار و اعمال اخلاقی آنان وضعیت مناسبی داشته باشد. بنابراین، تدوین و ترویج اصول و کدهای اخلاق گردشگری بر پایه فرهنگ اسلامی ایرانی، بستر لازم برای ارتقاء و رونق گردشگری پایدار و اثرات مثبت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: اخلاق گردشگری، کدهای اخلاق گردشگری، توسعه پایدار گردشگری
متن کامل [PDF 727 kb]   (617 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/6/7 | پذیرش: 1399/6/7 | انتشار: 1399/6/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها