:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 114-107 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی
منصور ایراندوست*1، استیره اسکندری
1- ، setare.kahkeshan81 @ yahoo.com
چکیده:   (5050 مشاهده)

زمینه: رشد و توسعه سازمان‌ها و افزایش نقش آنها در اجتماع، پیامدهای اجتماعی فعالیت‌های سازمان‌ها و تأثیرات آنها بر برخورداران مختلف اهمیتی روز افزون یافته است به‌گونه‌ای که عملکرد اخلاقی و اجتماعی انسان‌ها بر عملکرد کلی سازمان تأثیرات بزرگی دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی با عملکرد سازمانی است.

روش: پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 448 نفر، کارکنان بانک‌های تجاری دولتی شهر سنندج و حجم نمونه 263 نفر از کارکنان با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شده است. برای عملیاتی کردن متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی استفاده شد. جهت آزمون فرضیه­های پژوهش از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش تأیید ضریب همبستگی بین اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی (97/0)، ضریب همبستگی بین رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد سازمانی (82/0) و ضریب همبستگی بین اخلاق کاری و عملکرد سازمانی (80/0) بوده است. نتایج نشان دادند؛ مقدار  RMSEA (061/0) و نسبت 2 χبه df زیر 3 می‌باشد که نشان از برازش و قدرت تبیین خوب مدل دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، ضروری است که مدیران سازمان‌ها با استفاده از راهکارهای ارتقای اخلاق کاری و رفتار شهروندی سازمانی به بهبود و ارتقای عملکرد سازمانی بپردازند و سازوکارهایی را بدین‌منظور در پیش گیرند

متن کامل [PDF 189 kb]   (3903 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/21 | پذیرش: 1394/12/21 | انتشار: 1394/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها