:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 106-97 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش هویت‌یابی و باورهای اخلاقی کارکنان در نتایج عملکردی رهبری اخلاقی
هوشنگ تقی زاده*1، غلامرضا سلطانی فسقندیس
1- ، taghizadeh @ iaut.ac.ir
چکیده:   (4716 مشاهده)

زمینه: تحقیقات اندکی در رابطه با بررسی ساز و کارهایی که رهبری اخلاقی از طریق آنها منجر به نتایج مثبت عملکردی کارکنان می‌شود، وجود دارد. در این میان هویت‌یابی کارکنان و باورهای اخلاقی آنان از جمله متغیرهایی می‌باشند که می­توانند در رابطه رهبری اخلاقی با بسیاری از نتایج عملکردی نقش واسط و تعدیل­کننده داشته باشند؛ بر همین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش هویت‌یابی و باورهای اخلاقی کارکنان در نتایج عملکردی رهبری اخلاقی می­باشد.

روش: این تحقیق براساس روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این تحقیق 245 نفر از کارمندان یک شرکت داروسازی در شهر تبریز می‌باشد که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه تعداد 181 نفر به عنوان حجم نمونه آماری مشخص گردیده است. برای جمع‌آوری داده­ها  از پنج  پرسشنامۀ استاندارد استفاده شده است. برای آزمون فرضیه­ها نیز از رویکرد حداقل مربعات جزئی در مدل­های مسیری- ساختاری استفاده شده است.

یافته­ها: یافته­های تحقیق نشان می­دهد که هویت­یابی با دو بعد هویت سازمانی و هویت رابطه­ای نقش میانجی کننده در ارتباط میان رهبری اخلاقی با عملکرد کارکنان داشته است. باورهای اخلاقی کارکنان نیز دارای اثر تعدیلی قوی در شدت رابطه رهبری اخلاقی با هویت­یابی رابطه­ای و همچنین اثر تعدیلی متوسطی در شدت رابطه رهبری اخلاقی با هویت­یابی سازمانی بوده است. 

نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می­دهد که برای اثربخشی رهبری اخلاقی بایستی نقش سایر متغیر­های اثرگذار بر رابطه رهبری اخلاقی و عملکرد مورد توجه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: هویت‌یابی، باورهای اخلاقی، رهبری اخلاقی
متن کامل [PDF 180 kb]   (2232 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/21 | پذیرش: 1394/12/21 | انتشار: 1394/12/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها