آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش
|
مصطفی قادری1، مریم سلیمی، کیوان بلند همتان |
1- ، mostafa_ghaderi @ yahoo.com |
|
چکیده: (4494 مشاهده) |
زمینه: فقدان نهادینه شدن آموزش کدها و استانداردهای حرفهای و اخلاقی در مؤسسات آموزشی و پژوهشی چالش مهمی است. بنابراین تحقیق حاضر به این موضوع میپردازد که آیا اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانش و نگرش کافی را دربارۀ دستورالعملهای اخلاقی دارند.
روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای پس رویدادی است. جامعه مورد بررسی دراین تحقیق کلیۀ اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای دانشگاه کردستان شامل علوم انسانی، منابع طبیعی، فنی مهندسی و کشاورزی است که از میان آنها تعداد 397 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 138 نفر استاد، با استفاده از نمونهگیری طبقهای، به عنوان نمونۀ تحقیق، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات (برای دانش و توجه پژوهشگران نسبت به دستورالعملهای اخلاقی) بهوسیلۀ پرسشنامۀ مبتنی بر دستورالعملهای اخلاقی( APAویژۀ محققان علوم انسانی) و نیز پرسشنامۀ محقق ساخته مبتنی بر دستورالعملهای اخلاق در علوم و فن آوری1 (NENT ویژۀ محققان علوم و فنی مهندسی) بود. برای تحلیل اطلاعات از آزمونهای تی تک نمونهای، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهند که؛ به صورت کلی آگاهی نسبت به دستورالعملهای اخلاق در پژوهش در بین اساتید نزدیک به متوسط و آگاهی نسبت به دستورالعملهای اخلاق در پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایین است. همچنین، میزان آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان برحسب رشته تحصیلی و دانشکده تفاوت معنیداری دارد.
نتیجهگیری: بهطورکلی اغلب اساتید و دانشجویان آگاهیهای عمومی نسبت به اخلاق در پژوهش دارند، اما چنین آگاهی هایی در حد کامل نیست.
|
|
واژههای کلیدی: معیارهای اخلاقی، اخلاق پژوهشی، تحصیلات تکمیلی |
|
متن کامل [PDF 227 kb]
(2541 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/12/21 | پذیرش: 1394/12/21 | انتشار: 1394/12/21
|
|
|
|