[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 7-85 برگشت به فهرست نسخه ها
آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش
مصطفی قادری1، مریم سلیمی، کیوان بلند همتان
1- ، mostafa_ghaderi @ yahoo.com
چکیده:   (4407 مشاهده)

زمینه: فقدان نهادینه شدن آموزش کدها و استانداردهای حرفه‌ای و اخلاقی در مؤسسات آموزشی و پژوهشی چالش مهمی است. بنابراین تحقیق حاضر به این موضوع می‌پردازد که آیا  اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانش و نگرش کافی را دربارۀ دستورالعمل‌های اخلاقی دارند.

روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های پس رویدادی است. جامعه مورد بررسی دراین تحقیق کلیۀ اساتید و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده‌های دانشگاه کردستان شامل علوم انسانی، منابع طبیعی، فنی مهندسی و کشاورزی است که از میان آنها تعداد 397 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و 138 نفر استاد، با استفاده از نمونه‌گیری طبقه‌ای، به عنوان نمونۀ تحقیق، انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات (برای دانش و توجه پژوهشگران نسبت به دستورالعمل‌های اخلاقی) به‌وسیلۀ پرسشنامۀ مبتنی بر دستورالعمل‌های اخلاقی( APAویژۀ محققان علوم انسانی) و نیز پرسشنامۀ محقق ساخته مبتنی بر دستورالعمل‌های اخلاق در علوم و فن آوری1 (NENT ویژۀ محققان علوم و فنی مهندسی) بود. برای تحلیل اطلاعات از آزمون‌های تی تک نمونه‌ای، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان می‌دهند که؛ به صورت کلی آگاهی نسبت به دستورالعمل‌های اخلاق در پژوهش در بین اساتید نزدیک به متوسط و آگاهی نسبت به دستورالعمل‌های اخلاق در پژوهش در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی پایین است. همچنین، میزان آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان برحسب رشته تحصیلی و دانشکده تفاوت معنی‌داری دارد.

نتیجه‌گیری: به‌طورکلی اغلب اساتید و دانشجویان آگاهی‌های عمومی نسبت به اخلاق در پژوهش دارند، اما چنین آگاهی هایی در حد کامل نیست. 

واژه‌های کلیدی: معیارهای اخلاقی، اخلاق پژوهشی، تحصیلات تکمیلی
متن کامل [PDF 227 kb]   (2404 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/12/21 | پذیرش: 1394/12/21 | انتشار: 1394/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Awareness & Consideration Faculty Members and Post-Graduate Students to Ethical Standards in Research. Ethics in Science and Technology 2016; 10 (4) :85-7
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-181-fa.html

قادری مصطفی، سلیمی مریم، بلند همتان کیوان. آگاهی و توجه اساتید و دانشجویان نسبت به استانداردهای اخلاق در پژوهش. اخلاق در علوم و فناوری. 1394; 10 (4) :85-7

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4652