:: دوره 15، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 92-86 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان
میثم غلام پور*1، هادی پور شافعی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (1986 مشاهده)
زمینه: توجه به کاهش تعلل­ ورزی معلمان و بهبود اخلاق حرفه ­ای آن­ها از اهمیت ویژه ­ای در سازمان­ها آموزشی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تعیین نقش هوش معنوی و اخلاق حرفه­ ای بر تعلل ورزی شغلی معلمان می­ باشد.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 183 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر قاین انجام گرفت. نمونه ­ها به روش نمونه­ گیری خوشه ­ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری داده­ ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ هوش معنوی، اخلاق حرفه ­ای و تعلل ورزی شغلی استفاده و داده­ ها با استفاده از نرم افزار SPSS_18 و آزمون­های آماری ضریب رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که هوش معنوی با میانگین 77/0±06/4 ، اخلاق حرفه ­ای با میانگین 61/0±65/3 بالاتر از حد متوسط قرار دارند، همچنین تعلل­ ورزی با میانگین 34/0±63/2 پایین­تر از حد متوسط قرار دارد. هوش معنوی 22درصد از واریانس تعلل ورزی و 16 درصد از واریانس اخلاق حرفه­ای معلمان را تبیین می­کند؛ همچنین اخلاق حرفه­ ای 33 درصد از تغییرات واریانس تعلل ورزی معلمان را تبیین می­کند.
نتیجه گیری: هوش معنوی و اخلاق حرفه ­ای سبب کاهش تعلل ورزی شغلی در معلمان می ­شود. از طرفی هوش معنوی زمینه بهبود اخلاق حرفه­ ای معلمان را فراهم می­ آورد. بنابراین می­ توان با فراهم آوردن زمینه ­های بهبود هوش معنوی و اخلاق حرفه ­ای در معلمان موجب کاهش تعلل ورزی آن­ها و درنتیجه بهبود کارایی نظام آموزشی را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای، هوش معنوی، تعلل ورزی
متن کامل [PDF 962 kb]   (1148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/22 | پذیرش: 1399/3/22 | انتشار: 1399/3/22


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها