[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 7-16 برگشت به فهرست نسخه ها
منشور اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها
محبوبه آطاهریان ، دکتر صدیقه ببران، دکتر هادی خانیکی
چکیده:   (1669 مشاهده)

زمینه: در عصر امروز در سطح ملی، منطقهای و بینالمللی رسانه‌ها توانستهاند جایگاه مهمی کسب نمایند. به موازات گسترش کمی و کیفی وسایل ارتباط جمعی، ضرورت مقررات‌گذاری برای فعالیت این وسایل آشکار شده است. تردیدی وجود ندارد که قوانین و مقررات برای برقراری نظم در هر عرصهای لازم است، اما کافی نیست. تجربه نشان داده که در برخی امور (مانند رسانه‌ها) علاوه‌بر استفاده از ابزارهای قانونی، باید به ابزارهای نظارت درونی توجه شود. زیرا این ابزارها با فعالیتها متناسبتر است و افراد، خود را بیشتر ملزم به رعایت آن میدانند .

یکی از این ابزارهایهای درونی یا خود نظامدهی در رسانه‌ها، تدوین منشور اخلاق حرفهای است. این منشور که توسط خود عوامل رسانهای تنظیم میگردد، نقش مهمی در دستیابی به اهداف رسانه‌ها و عمل به رسالتهای اجتماعی آنها دارد. در این تحقیق به نظریه‌های هنجاری در مورد رسانه­ها اشاره شده است و منشور اخلاقی رسانه­های کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. هدف در بررسی حاضر، ضرورت تدوین منشور اخلاقی رسانه‌هاست.

نتیجه‌گیری: بررسی‌ها نشان می‌دهد ضرورت حفظ اعتماد مخاطبین برای اصحاب رسانه مهم است. مدیران و عوامل رسانه‌ها میدانند که تاچه‌اندازه رعایت اخلاق و قواعد کار حرفهای در حفظ اعتماد مردم نقش دارد، از این رو خود شیوهای را برای نظارت و کنترل فعالیتهای خود انتخاب میکنند، شیوهای که مانع فعالیتهای آنها نمی‌شود و رسانه‌ها را پاسخگو مینماید .بنابراین ضرورت تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای از سوی رسانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: اخلاق، رسانه، منشور اخلاق حرفه‌ای
متن کامل [PDF 175 kb]   (7508 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Code of Professional Ethics in Media. Ethics in science and Technology. 2016; 10 (4) :7-16
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-173-fa.html

آطاهریان محبوبه، ببران صدیقه، خانیکی هادی. منشور اخلاق حرفه‌ای در رسانه‌ها. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1394; 10 (4) :7-16

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-173-fa.html



دوره 10، شماره 4 - ( 12-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3767