:: جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 ::
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 صفحات 141-133 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مرتبط با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی
فاطمه آجرلو*، میثم عاقلی، مینا مسلمی کویری
چکیده:   (2086 مشاهده)
زمینه: این پژوهش در تلاش بوده است که عوامل انتخاب مردم را مطالعه کرده و روابط بین بازاریابی اخلاقی با رفتار خرید مصرف‌کنندگان را موردبررسی قرار دهد. هدف انجام این پژوهش عوامل مرتبط با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی بوده است.
روش: این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش در زمره تحقیقات توصیفی همبستگی قرارگرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه مصرف‌کنندگان محصولات غذایی در سطح شهر کرج بوده است. حجم نمونه بر اساس آزمون کوکران از جامعه نامحدود 384 نفر تعیین شد که با استفاده از نمونه گیری در دسترس اتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامه استاندارد بود . روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تحلیل مسیر بود که با استفاده از نرم‌افزار های spss و pls انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد بین نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک‌شده، هنجارهای اخلاقی، دانش و خود هویتی با انتخاب اخلاقی محصولات غذایی رابطه معنی‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده می‌توان گفت با افزایش نگرانی‌ها و مسائل اخلاقی در جامعه نیاز است، اخلاق سرلوحه و برنامه اصلی شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی قرار گیرد تا نظر مصرف‌کنندگان اخلاق‌گرا را به خود جلب کنند و نهایت نتایج مثبـت آن بـرای شرکت و جامعه مشخص و آشکار شود.
 
واژه‌های کلیدی: نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک‌شده، خود هویتی، انتخاب اخلاقی
متن کامل [PDF 759 kb]   (831 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/12/15 | پذیرش: 1398/12/15 | انتشار: 1398/12/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - ویژه نامه شماره 2-0 برگشت به فهرست نسخه ها