:: دوره 14، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 107-99 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای در پژوهش
جمال خانی جزنی*، سحر جعفری، علیرضا عرب
چکیده:   (2209 مشاهده)
زمینه: نقش پژوهش علمی و اجرای شایسته آن در استیلای همه‌جانبه جایگاه جامعه بدیهی است و ارتقاء سطح کیفی پژوهش‌ها و به‌تبع آن بهبود زندگی و رفاه افراد جامعه در سایه ارزش‌های اخلاقی امکان‌پذیر است. اعتلای علم با رعایت تمام اصول اخلاق حرفه‌ای پژوهش میسر خواهد بود. در این راستا شایسته است، به شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های اخلاق پژوهش و میزان اهمیت آن پرداخته شود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربری و ازنظر جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که 17 نفر از خبرگان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب گردیدند. برای شناسایی شاخص‌ها از روش کتابخانه‌ای و برای تثبیت و اولویت‌بندی، از پرسشنامه استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها از روش دلفی فازی به‌منظور غربالگری و تثبیت شاخص‌ها و روش بهترین-بدترین برای تعیین اهمیت نسبی شاخص‌ها استفاده‌شده است.
یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل، درمجموع 18 شاخص طی سه مرحله انجام روش دلفی فازی تأیید و انتخاب شدند. شاخص همگرایی کمتر از 0.2 نشان از تأیید کامل اعتبار نتایج دارد. با توجه به حل مدل برنامه‌ریزی خطی روش بهترینبدترین، اهمیت نسبی شاخص‌ها مشخص گردید و نرخ سازگاری در سطح قابل قبولی بود که نشان از اعتبار این بخش از نتایج دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در‌نظر گرفتن رفاه جامعه، رعایت عدالت و حفظ وحدت در سطح کلان و رعایت حقوق مالکیت فکری به ترتیب به‌عنوان مهم‌ترین شاخص­های ارزیابی اخلاق حرفه‌ای در پژوهش می‌باشند.
 
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، پژوهش، تصمیم‌گیری
متن کامل [PDF 411 kb]   (731 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها