:: دوره 14، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 90-85 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش جهت گیری اخلاقی و جنسیت در قضاوت اخلاقی کارکنان مالی بانک گردشگری
محمد علی کلانتری، عبدالحمید هوشمند*
چکیده:   (1578 مشاهده)
زمینه: در دنیای امروز، با توسعه روابط، تحقق مفهوم دهکده جهانی و از بین رفتن مرزهای بین ملت­ها، اخلاقیات به­عنوان یک عامل استراتژیک و مهم در حفظ بقای سازمان­ها و کل بشریت مطرح شده است. بررسی عوامل مؤثر بر قضاوت اخلاقی کارکنان ضروری است. وضعیت اخلاقی و جنسیت حسابداران، از عوامل تأثیرگذار بر قضاوت اخلاقی هستند. هدف این پژوهش، بررسی نقش جهت­گیری اخلاقی و اثر جنسیت در قضاوت اخلاقی کارکنان مالی بانک گردشگری است. لذا مساله پژوهش این است که آیا جهت­گیری اخلاقی و جنسیت در قضاوت اخلاقی کارکنان نقش دارد یا خیر؟
روش: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بود. جامعه و نمونه آماری پژوهش را کارکنان مالی بانک گردشگری تشکیل دادند. اعضای نمونه آماری، به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسش­نامه حاوی سؤال‌های عمومی و تخصصی استفاده شده و به منظور آزمون فرضیه­‌ها، از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t استفاده شده است.
یافته ­ها: نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه­های پژوهش در سطح اطمینان 95% رد نشدند بنابراین نسبی­گرایی و آرمان­گرایی و جنسیت رابطه مثبت و معناداری بر قضاوت اخلاقی دارند.
نتیجه ­گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در سطوح‌ فرضیه‌های پژوهش، رابطه معناداری بین قضاوت اخلاقی کارکنان مالی بانک گردشگری با جهت­گیری اخلاقی و جنسیت کارکنان وجود دارد و زنان اخلاقی­تر از مردان رفتار می­کنند
واژه‌های کلیدی: قضاوت اخلاقی، جهت گیری اخلاقی، جنسیت
متن کامل [PDF 397 kb]   (571 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها