:: دوره 14، شماره 3 - ( 9-1398 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 56-49 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه میان ابعاد اخلاق زیست‌محیطی دانشجویان کشاورزی
ابومحمد بندری، امید جمشیدی*، سید محمد جواد سبحانی
چکیده:   (1581 مشاهده)
زمینه: شناسایی وضعیت اخلاق دانشجویان نسبت به محیط‌زیست به‌عنوان قشر آگاه و تأثیرگذار جامعه، می­تواند گامی اساسی و مهم در برنامه­ریزی سیاست­های زیست‌محیطی آموزش عالی کشور باشد. ازاین‌رو هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین ابعاد اخلاق زیست‌محیطی دانشجویان کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود.
روش: این مطالعه ازلحاظ روش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان مقطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی، دانشکده کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 140 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای با انتساب متناسب نسبت به مقطع تحصیلی داده­ها جمع­آوری گردید. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن با استناد به ضرایب آلفای کرونباخ، CR و AVE مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها نیز از آمار توصیفی و استنباطی و برای تعیین ارتباط بین ابعاد مختلف اخلاق زیست‌محیطی از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج معادلات ساختاری نشان داد بین انسان‌محوری با زیست‌بوم­محوری (47/0) و بین انسان‌محوری با خدامحوری پاسخ‌دهندگان (71/0) رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل همبستگی نیز حاکی از وجود رابطه مثبت­ معنی­دار (58/0) بین زیست‌بوم محوری دانشجویان با خدامحوری بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط بین انسان‌محوری با زیست‌بوم محوری و خدامحوری و همچنین، وجود ارتباط معنادار بین زیست‌بوم محوری و خدامحوری، تمرکز اصلی برنامه­های آموزشی و فرهنگی باید تربیت دانشجویانی باشد که علاوه بر خدامحوری، دارای سطح بالایی از انسان‌محوری و زیست‌بوم محوری باشند.
 

 
واژه‌های کلیدی: اخلاق زیست‌محیطی، زیست­­ بوم محوری، انسان­ محوری، خدامحوری، دانشجویان کشاورزی
متن کامل [PDF 430 kb]   (550 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/9/15 | انتشار: 1398/9/15


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها