:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 128-121 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه مسئولیت اجتماعی با شهرت اخلاقی و ارزش ویژه‌ی برند؛ تحلیل نقش میانجی اعتماد
سید مرتضی غیور*، مرتضی رجوعی، طاهره ولی زاده مقدم، سید فرهاد رئیس‌الساداتی
چکیده:   (2227 مشاهده)
زمینه: در فضای امروز کسب و‌ کار، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها برای کلیه‌ی ذی‌نفعان به موضوعی با اهمیت تبدیل شده است. از طرفی عواملی مانند اعتماد مشتریان، شهرت اخلاقی و ارزش ویژه‌ی برند شرکت در حصول موفقیت سازمان حیاتی محسوب می‌شوند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مسئولیت اجتماعی با شهرت اخلاقی و ارزش ویژه‌ی برند و تحلیل نقش اعتماد انجام شده است.
روش: این پژوهش از حیث هدف، کاربردی بوده و از نظر روش انجام، توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری را مشتریان شرکت بیمه آسیا در استان خراسان رضوی تشکیل داده‌اند که از بین آنها 388 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد بوده است که روایی آن به وسیله تحلیل عاملی تاییدی و پایایی ابزار از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. داده‌ها به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، با نرم‌افزارهای اس.پی.اس.اس و لیزرل تحلیل شده است.
یافتهها: نتایج به‌دست آمده حاکی از رابطه مثبت مسئولیت اجتماعی با شهرت اخلاقی و ارزش ویژه‌ی برند است. هم‌چنین، با ورود متغیر اعتماد، شدت این رابطه افزایش می‌یابد و نقش میانجی آن مورد تائید قرار می‌گیرد.
نتیجهگیری: اعتماد مشتریان به عنوان متغیر میانجی در رابطه اقدامات مسئولیت اجتماعی شرکت بر شهرت اخلاقی و ارزش ویژه‌ی برند نقشی فزاینده ایفا می‌کند. بنابراین اقدامات مبتکرانه‌ی مسئولیت اجتماعی باید به گونه‌ای انجام گیرد که به ایجاد اعتماد مشتریان منتهی گشته تا شهرت اخلاقی و ارزش ویژه‌ی برند را ارتقا بخشد.
 
واژه‌های کلیدی: ارزش ویژه‌ی برند، اعتماد مشتریان، شهرت اخلاقی، مسئولیت اجتماعی شرکت
متن کامل [PDF 1073 kb]   (806 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/19 | پذیرش: 1398/6/19 | انتشار: 1398/6/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها