:: دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 112-106 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پیش بینی پافشاری مدیران بر تصمیمات اولیه
حمید رضایی فر، هما حبیبی
چکیده:   (1903 مشاهده)
زمینه : پیاده کردن رفتارهای اخلاقی در سازمان  یکی از مهم ترین پدیده های سازمانی است . بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد فضای اخلاقی سازمان در پیش بینی پافشاری مدیران بر تصمیمات اولیه می باشد.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی- همبستگی است . جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران ستادی بانک صادرات خراسان رضوی بوده که از بین آن‌ها با استفاده از فرمول کوکران  تعداد 134 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیدند. داده ها از طریق پرسشنامه استاندارد فضای اخلاقی ویکتور و کالن و پرسشنامه محقق ساخته  پافشاری مدیران بر تصمیمات اولیه جمع آوری گردیده است.به منظور تجزیه و تحلیل آماری روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه گیری شده در الگوی مفهومی از معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین ابعاد فضای اخلاقی (به استثناء فضای ابزاری) و پافشاری مدیران بر تصمیمات اولیه  رابطه منفی وجود دارد . همچنین  در سطح اطمینان 95 درصد فضای اخلاقی می تواند به میزان 65/0 -  پافشاری بر تصمیمات اولیه را پیش بینی نماید.
نتیجه گیری : با توجه به یافته های پژوهش فضای اخلاقی می تواند پیش بینی کننده موثری برای کاهش سطح پافشاری بر تصمیمات اولیه باشد
واژه‌های کلیدی: فضای اخلاقی، پافشاری مدیران بر تصمیمات اولیه، اخلاق
متن کامل [PDF 934 kb]   (593 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/19 | پذیرش: 1398/6/19 | انتشار: 1398/6/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها