:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 136-131 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی پرسشنامه اخلاق در پژوهش
فاطمه اردو*1، الهه عرب زاده2
1- گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2- گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، استان سمنان، ایران
چکیده:   (2689 مشاهده)
زمینه : توجه به اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای اعضای هیئت علمی در پژوهش ها تصویر روشن تری از چگونگی فعالیتها را به جامعه علمی ارائه می دهد. لذا با توجه به ضرورت این مسأله، مطالعه حاضر با هدف طراحی پرسشنامه اخلاق حرفه ای پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه ها انجام شده است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری در این مطالعه تمام دانشجویان تحصیلات تکمیلی موسسات غیرانتفاعی غرب شهر تهران شامل 618 نفر می باشد و نمونه آماری به تعداد ‏264 ‏نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انجام پذیرفته است . ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تجزیه و تلیل یافته ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. همچنین جهت بررسی پایایی از روش آلفای کرونباخ و به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و AMOS  نسخه 22 استفاده گردید.
یافته ها : نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده شش عامل برابر 64.17% واریانس تبیین شده است که این عوامل با تحلیل عاملی تاییدی مورد تصدیق قرار گرفت (RMSEA=0/045، CFI 0/95، TLI=0/95، IFI=0/95، PGFI=0/84، PNFI= 0/78). پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ برابر 84/0 گزارش گردید.
نتیجه گیری : می توان از این پرسشنامه به عنوان ابزاری روا و پایا در اندازه گیری رعایت اخلاق حرفه ای پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه استفاده نمود.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه ای پژوهش، استانداردسازی، پایایی، روایی
متن کامل [PDF 959 kb]   (1105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها