:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 116-108 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اعتماد و سکوت در بهبود فضای اخلاقی کار: نقش میانجی حمایت ‌سازمانی
ترانه عنایتی*1، علیرضا عالی پور2، اکرمه السادات یعقوبی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و کمیسر دریایی، دانشگاه علوم دریایی امام خمینی، نوشهر، ایران
3- مدیریت آموزش عالی، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (2306 مشاهده)
زمینه: در چند سال اخیر، محققان رابطه بین گرایش های کاری کارکنان را با سکوت سازمانی مورد بررسی قرار داده‏اند؛ اما، آنچه که تا کنون ‏مورد تحلیل قرار نگرفته نقش میانجی متغیر حمایت سازمانی در رابطه بین اعتماد و سکوت در دانشگاه ها به منظور بهبود فضای اخلاقی کار ‏میباشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی حمایت سازمانی ادراک شده در رابطه بین اعتماد و سکوت در واحدهای ‏دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد.‏
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه‌آماری، شامل کلیه کارکنان واحدهای دانشگاه آزاد ‏اسلامی استان مازندران در سال 1394 به تعداد 1765 نفر می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 231 نفر محاسبه شد. روش ‏نمونهگیری، تصادفی طبقه‏ای با تخصیص متناسب برای واحدهای دانشگاهی می‌باشد. داده‌ها از طریق سه پرسش‌نامه‌ سکوت سازمانی، اعتماد ‏سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده جمعآوری گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون ‏t‏ تک نمونهای، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری ‏استفاده شد.‏
یافته ها: نتایج نشان داد حمایت سازمانی ادراک شده بر سکوت سازمانی با ضریب مسیر در حالت تخمین ضرایب استاندارد (89/0- = β) ‏تأثیر مستقیم و منفی دارد . همچنین با تأیید نقش میانجی بودن حمایت سازمانی ادراک شده ، اعتماد سازمانی با ضریب مسیر تخمین ضرایب ‏استاندارد (56/0- = ‏β‏) بر متغیر سکوت سازمانی در دانشگاه ها اثر غیرمستقیم و منفی دارد. ‏
نتیجه گیری: وجود فضای اعتماد در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و همراهی آن با حمایت سازمانی در بین کارکنان دانشمحور موجب شکست ‏سکوت می گردد و بدین ترتیب، فضای اخلاقی در دانشگاه ها را بهبود خواهد بخشید. ‏
ر
واژه‌های کلیدی: اخلاق، حمایت سازمانی ادراک شده، اعتماد، سکوت سازمانی
متن کامل [PDF 911 kb]   (683 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها