:: دوره 14، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 18-12 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه اخلاق هیجان مدار از طریق ادبیات داستانی
داود امینی*
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (2192 مشاهده)
زمینه: ادبیات، شیوه معرفت شناختی خاصی برای فهم و بیانِ حقایق هستی است که از دیرباز توانسته است، نقش بی بدیلی در دانایی بشر ‏ایفا ‏نماید. اگرچه آثار معرفتی متون ادبی، در هر دو بُعد شناختی و هیجانی روی می دهند، کارکرد هیجانی ادبیات به مراتب چشم گیرتر است. ‏ادبیات ‏داستانی، از طریق تخییل ذهنِ خواننده، ضمن کمک به شکل گیری هیجان های اخلاقی نظیر همدلی، همدردی و شفقت،  به ایجادِ ‏توازن ‏هیجانی، از طریق تخلیه هیجان های زیان­بار می انجامد. آثار تربیتی ادبیات داستانی، در انطباق با نظریه عاطفه گرای اخلاق است که ‏بر اساس ‏آن ممانعت از گسست بین قضاوت اخلاقی و اقدام اخلاقی، مستلزم درک هیجانی از احساس ها و باورهای خود و دیگران و نیز ‏ماهیت روابط ‏اجتماعی در ورای گروه های اجتماعی است. در این مقاله از اخلاقمندیِ مبتنی بر معرفت هیجانی، تحت عنوان اخلاق هیجان ‏مدار یاد می شود ‏و تلاش می گردد، ضمن تبیین جایگاه عاطفه و هیجان در سوق دادن افراد به سمت خیر اخلاقی، نقش آفرینیِ معرفت ‏شناختی ادبیات در این ‏راستا مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد .   ‏
نتیجه گیری: حضور و اثرگذاری مثبت ادبیات داستانی در یک بافت فرهنگی، به عنوان ابزار خیر اخلاقی، مستلزم بررسی های دقیق ‏‏روانشناختی و جامعه شناختی است. در این راستا، ماهیت و آثار هیجانیِ متون ادبی در حوزه ادبیات کودک و آثار ادبی ترجمه  شده، از اهمیت ‏‏مضاعفی برخوردار است. در صورت لحاظ نمودن مختصات فرهنگیِ نظام عاطفیِ جامعه مخاطب،  توسعه گنجینه ای غنی و متوازن از ‏‏هیجان های آشنا و متعارف از یک سو و هیجان های پیچیده و نوپدید از سوی دیگر، نقشی است که ادبیات داستانی قادر است در توسعه ‏‏اخلاق هیجان مدار ایفا نماید.   ‏
 
واژه‌های کلیدی: ادبیات درمانی، اخلاق هیجان مدار، ادبیاتِ داستانی، عاطفه گرایی
متن کامل [PDF 645 kb]   (738 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/16 | پذیرش: 1398/3/16 | انتشار: 1398/3/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها