مبانی فلسفی و نقد رویکرد شفافسازی ارزشها
|
|
|
|
چکیده: (3985 مشاهده) |
چکیده
زمینه: موضوع «ارزش(ها)» موضوعی مهم در پژوهشهای فلسفی بوده و خواهد بود. جنبههای مختلفی در ارتباط با موضوع «ارزش(ها)» وجود دارد که میتواند بهعنوان موضوع پژوهش فلسفی در نظر گرفته شود. مقالۀ حاضر به نحوۀ دستیابی افراد به ارزشهای اخلاقی توجه دارد. به طور معمول، نهادهایی مانند خانواده، دین و نظام آموزشی در ارزش پذیری افراد نقش مهمی را ایفا میکنند. موضوعی که در اینجا بررسی میگردد نقش عمدهای است که نهاد آموزشی در رشد اخلاقی دارد. این مقاله رویکرد شفافسازی ارزشها را که در بسیاری از کشورها به صورت گسترده برای تربیت اخلاقی دانشآموزان به کار گرفته شده، بررسی و سپس ریشههای فلسفی آن را واکاوی نموده و در مرحلۀ آخر به نقد این رویکرد میپردازد.
نتیجهگیری: بررسیها نشان میدهد رویکرد شفافسازی ارزشها تلاشی در جهت کمک به افراد برای رهایی از سردرگمی در انتخاب ارزشها و کسب مهارتهای لازم برای تصمیمگیری در زندگی است. این رویکرد متاثر از دیدگاه عمل گرایی، روانشناسی تحولی، دیدگاه مراجع محوری و مکتب هستیگرایی است. این رویکرد از این جهت که در بسیاری از موارد بحث در مورد امور سطحی را در دستور کار خود قرار میدهد، تعریف درستی از ارزش ارائه نمیدهد و دیدگاهی نسبی گرایانه نسبت به ارزشها دارد مورد نقد است. |
|
واژههای کلیدی: تربیت اخلاقی، رویکرد شفافسازی ارزشها، نسبیگرایی اخلاقی |
|
متن کامل [PDF 161 kb]
(1571 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/10/21 | پذیرش: 1394/10/21 | انتشار: 1394/10/21
|
|
|
|