:: دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 109-103 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفه‌ای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی
نسرین عزیزیان کهن*، ماهرخ دهقانی، گوهر نصرتی
چکیده:   (2706 مشاهده)
زمینه: هدف این پژوهش تحلیل نقش میانجی امید به تحصیل در رابطه بین اخلاق حرفه‏ای تدریس و عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی (207 نفر) دانشگاه محقق اردبیلی بود که با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری در دسترس 180 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‏ها از پرسشنامه اخلاق حرفه‏ای تدریس، امید به تحصیل و عملکرد تحصیلی استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه‌ها مورد تأیید اساتید صاحب‌نظر قرار گرفته و پایایی آنها به ترتیب 88/0، 85/0، 78/0 به‌دست آمد. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری بود که در تحلیل از نرم افزارهایSPSS 22 و LISREL 8.8استفاده شد.
یافته‏ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد ارتباط اخلاق حرفه‏ای تدریس با امید به تحصیل و عملکرد تحصیلی معنی‌دار بوده و به‌ترتیب با بتای 53/0 و 36/0 اثر مستقیم دارد، همچنین ارتباط امید به تحصیل با عملکرد تحصیلی معنی‌دار بوده و با بتای 47/0 اثر مستقیم دارد. نقش واسطه‌ای امید به تحصیل در رابطه اخلاق حرفه‌ای تدریس و عملکرد تحصیلی نیز با بتای 16/0 معنی‌دار بود.
نتیجه‏گیری: بنابراین می‌توان گفت که اخلاق حرفه‏ای تدریس و امید به تحصیل از متغیرهای مهم و مرتبط با عملکرد تحصیلی دانشجویان می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ ای تدریس، امید به تحصیل، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 249 kb]   (843 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها