:: دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 94-86 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل رابطه هوش اخلاقی با کیفیت خدمات ارائه‌شده: نقش میانجی تعهد سازمانی
امیر غفوریان شاگردی، معصومه عربشاهی، مرتضی غیور، علی پورنگ، محمود رجب زاده
چکیده:   (2415 مشاهده)
زمینه: برای آنکه سازمان‏ها در محیط‏های متغیر موضع رقابتی خود را حفظ کنند، کیفیت عامل حیاتی محسوب می‏شود و اولین قدم برای ‏رقابتی بودن بنگاه‏ها در ارتقای کیفیت خدمات باشد. از این‏رو، این مقاله سعی دارد تا تأثیر هوش اخلاقی بر کیفیت خدمات ارائه‌شده با وجود ‏متغیر میانجی تعهد سازمانی در مدیریت مخابرات شهرستان مشهد را بررسی نماید.‏
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش جمع‏آوری اطلاعات و نتیجه‏گیری از نوع توصیفی ـ همبستگی ‏است. جامعه آماری این پژوهش را 236 نفر از کارکنان مدیریت مخابرات شهرستان مشهد تشکیل می‏دهند که 146 نفـر بـه عنوان نمونه ‏آماری با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای متناسب با حجم جامعه جهت مطالعه انتخاب شدند.‏ برای گردآوری داده‏های پژوهش ‏از سه پرسشنامه هوش اخلاقی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات ارائه‏شده استفاده شد. در این پژوهش داده‏ها با استفاده از آزمون‌های ‏همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و مدل‏سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و جهت تحلیل داده‏ها و آزمون ‏فرضیه‌های پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی(‏PLS‏) توسط نرم‌افزار ‏Smart PLS‏ استفاده‌ شده است.‏
یافته‌ها: یافته‌ها بیانگر آن است که از میان مؤلفه‏های هوش اخلاقی، تاثیر بخشش بر کیفیت خدمات مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت نیز ‏مشخص شد که ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری رابطه میان هوش اخلاقی و کیفیت خدمات ارائه شده ‏را میانجی‏گری می‏کند.‏
نتیجه‌گیری: هوش اخلاقی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی بر کیفیت ‏خدمات ارائه شده تاثیر مثبت و معناداری دارد.
واژه‌های کلیدی: هوش اخلاقی، کیفیت خدمات، تعهد سازمانی
متن کامل [PDF 268 kb]   (961 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها