تحلیل رابطه هوش اخلاقی با کیفیت خدمات ارائهشده: نقش میانجی تعهد سازمانی
|
امیر غفوریان شاگردی، معصومه عربشاهی، مرتضی غیور*، علی پورنگ، محمود رجب زاده |
|
|
چکیده: (2395 مشاهده) |
زمینه: برای آنکه سازمانها در محیطهای متغیر موضع رقابتی خود را حفظ کنند، کیفیت عامل حیاتی محسوب میشود و اولین قدم برای رقابتی بودن بنگاهها در ارتقای کیفیت خدمات باشد. از اینرو، این مقاله سعی دارد تا تأثیر هوش اخلاقی بر کیفیت خدمات ارائهشده با وجود متغیر میانجی تعهد سازمانی در مدیریت مخابرات شهرستان مشهد را بررسی نماید.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش جمعآوری اطلاعات و نتیجهگیری از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را 236 نفر از کارکنان مدیریت مخابرات شهرستان مشهد تشکیل میدهند که 146 نفـر بـه عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه هوش اخلاقی، تعهد سازمانی و کیفیت خدمات ارائهشده استفاده شد. در این پژوهش دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و جهت تحلیل دادهها و آزمون فرضیههای پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی(PLS) توسط نرمافزار Smart PLS استفاده شده است.
یافتهها: یافتهها بیانگر آن است که از میان مؤلفههای هوش اخلاقی، تاثیر بخشش بر کیفیت خدمات مورد تایید قرار نگرفت. در نهایت نیز مشخص شد که ابعاد تعهد سازمانی شامل تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری رابطه میان هوش اخلاقی و کیفیت خدمات ارائه شده را میانجیگری میکند.
نتیجهگیری: هوش اخلاقی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم با در نظر گرفتن نقش میانجی تعهد سازمانی بر کیفیت خدمات ارائه شده تاثیر مثبت و معناداری دارد. |
|
واژههای کلیدی: هوش اخلاقی، کیفیت خدمات، تعهد سازمانی |
|
متن کامل [PDF 268 kb]
(950 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/5 | پذیرش: 1397/12/5 | انتشار: 1397/12/5
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|