:: دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 85-77 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل سازی رابطه بین سرمایۀ اجتماعی، سرمایۀ فرهنگی و اخلاق حرفه‌ای در شرکت‌های بازرگانی
سمیه پورحسن*
چکیده:   (2293 مشاهده)
زمینه: سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و اخلاق حرفهای به‌عنوان یکی از مزیتهای اساسی در دستیابی به موفقیت در سازمانها محسوب   ‏میشوند. هدف پژوهش حاضر مدلسازی رابطه بین سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و اخلاق حرفهای در شرکتهای بازرگانی با تأکید بر ‏صنایع غذایی می‌باشد.‏
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی- همبستگی است.‏ جامعه آماری شامل شرکتهای فعال در حوزه صنایع غذایی بودند. در این ‏پژوهش تعداد 384 نفر از مدیران و کارمندان این شرکتها به‌عنوان نمونه انتخاب گردیده و روش نمونهگیری با استفاده از روش تصادفی ‏طبقهای و فرمول کوکران انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه سرمایه اجتماعی مدل ناهاپیت و گوشال، پرسشنامه ‏سرمایه فرهنگی بوردیو و پرسشنامه اخلاق حرفهای کرستن و همکاران بوده است. بعد از جمعآوری دادهها از پرسشنامههای فوقالذکر، آنها ‏کدگذاری شده و  با استفاده از روش رگرسیون تحلیل شدند. در نهایت مدل پژوهشی با استفاده از تحلیل عاملی تأیید گردید.
 ‏یافتهها: نتایج تجزیه و تحلیل روش آماری رگرسیون نشان داد که بعد ساختاری سرمایه اجتماعی 73 درصد، بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی ‏‏92 درصد، بعد شناختی سرمایه اجتماعی 93 درصد، سرمایه فرهنگی تجسم یافته 94 درصد، سرمایه فرهنگی عینی 96 درصد و سرمایه ‏فرهنگی نهادی 89 درصد از واریانس اخلاق حرفهای را پیشبینی میکنند و مجموع 6 متغیری که در الگو وارد شدهاند به میزان 89 درصد ‏میزان اخلاق حرفهای را در نمونه مورد بررسی پیشبینی کردند.‏
نتیجه‌گیری: در نهایت بررسی نتایج رابطه بین متغیرها نشان داد که مدل مورد نظر در جامعه مورد پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده است. ‏
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی، صنایع غذایی
متن کامل [PDF 232 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/2 | پذیرش: 1397/12/2 | انتشار: 1397/12/2


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها