رابطۀ اخلاق حرفه ای، معنویت سازمانی و خلاقیت کارکنان
|
پیمان اکبری*، محسن عظیمی، زهرا علیزاده |
|
|
چکیده: (2586 مشاهده) |
زمینه: هدف از این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفهای، معنویت سازمانی و خلاقیت کارکنان در دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه بود.
روش: روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش تعداد 380 نفر از کارکنان (اداری و علمی) دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه را شامل میشود که با استفاده از فرمول کوکران 191 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه میباشد. روایی پرسشنامه به تأیید 3 تن از استادان دانشگاه رسید و پایایی آن با آلفای کرونباخ برای اخلاق حرفهای، معنویت سازمانی و خلاقیت کارکنان به ترتیب (87/0، 88/0 و 86/0) میباشد. روش تجزیه و تحلیل دادهها، رگرسیون خطی و گام به گام با استفاده از SPSS و معادلات ساختاری با استفاده از Amos است.
یافتهها: نتایج حاصل از رگرسیون خطی و گام به گام در سطح 95% نشان داد که اخلاق حرفهای با متغیرهای معنویت سازمانی (534/0)، خلاقیت کارکنان (457/0) و معنویت سازمانی با خلاقیت کارکنان (545/0) رابطه مثبت و معنیداری دارد. از سوی دیگر، نتایج بررسیها نشان داد که معنویت سازمانی در رابطه با اخلاق حرفهای و خلاقیت کارکنان دارای نقش میانجی (579/0) میباشد. در این پژوهش، جهت آزمون مدل مفهومی پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاکی از برازش (03/0 = RMSEA و 97/0=CFI) مطلوب مدل بود و به همین دلیل بهعنوان مدل تجربی ارایه شده است.
نتیجهگیری: دانشگاه باید برای افزایش خلاقیت کارکنان به نقش اخلاق حرفهای و معنویت سازمانی توجه شایانی داشته باشد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، معنویت سازمانی، خلاقیت کارکنان |
|
متن کامل [PDF 240 kb]
(1556 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1397/11/30
|
|
|
|