:: دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 53-45 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین نقش ارزش‎های اخلاقی و رفتارشهروندی سازمانی با رضایتمندی مشتریان
علیرضا عقیقی
چکیده:   (2475 مشاهده)
زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط ارزشهای اخلاقی بر رضایت و وفاداری مشتریان با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتارشهروندی سازمانی در شعب بانک تجارت شهرستان همدان انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این تحقیق مشتریان بانک تجارت شهرستان همدان مشتمل بر35460 نفر بوده است. و براساس جدول مورگان تعداد 380 نفر به‌روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از چهار پرسشنامۀ استفاده شد، که روایی آن بر اساس روایی همگرا و پایایی آن با محاسبه آلفای کرونباخ تأیید گردیده است. و الگوی ارائه شده با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند؛ ارزشهای اخلاقی 83 درصد رفتارشهروندی سازمانی، ارزشهای اخلاقی 68 درصد رضایت مشتریان، ارزشهای اخلاقی 48 درصد وفاداری مشتریان، رفتارشهروندی سازمانی 25 درصد رضایت مشتریان و رفتارشهروندی سازمانی 26 درصد رضایت وفاداری مشتریان را پیشبینی میکنند.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‏های پژوهش، سازمان‏ها با ایجاد و تقویت رفتارهای اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی کمک شایانی در ارائه خدماتی بهتر و درنتیجه بهبود رضایت و وفاداری مشتریان مینمایند.
 
 
واژه‌های کلیدی: ارزش‎های اخلاقی، رفتار شهروندی سازمانی، رضایت مشتریان، وفاداری
متن کامل [PDF 298 kb]   (1056 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1397/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها