انعکاس اخلاق حرفهای در برنامه درسی رشته پرستاری
|
سیروس اسدیان*، وحیده رحیم زاده |
|
|
چکیده: (2357 مشاهده) |
زمینه: امروزه اخلاق حرفهای همواره یکی از مباحث بسیار مهم در جامعه است که مورد توجه بسیاری از جمله نظامهای آموزشی قرار گرفته است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی انعکاس اخلاق حرفهای در برنامه درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی میباشد.
روش: روش این پژوهش پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان سالهای سوم و چهارم و پنجم کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که تعداد آنها 150 نفر بودند و نمونه آماری طبق جدول مورگان 108 نفر بود که با روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مربوط به این پژوهش از پرسشنامه محقق- ساخته استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش هایی همچون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و آزمونهای تی تک نمونهای و رتبهبندی فریدمن استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 =a با توجه به این که مقدار معنیداری عدد 001/0 شده و کمتر از 05/0 میباشد و نیز با توجه به مقدار t که همگی بیشتر از مقدار t جدول (96/1) شده است میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد میشود. نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که مؤلفه وفاداری با میانگین 25/7 در بالاترین رتبه و برتری جویی و رقابتطلبی با میانگین 21/3 در پایینترین رتبه قرار میگیرند.
نتیجهگیری: از دیدگاه دانشجویان، اخلاق حرفهای در برنامه درسی این رشته تا اندازهای مطلوب انعکاس یافته است. همچنین در بین مؤلفههای اخلاق حرفهای مفهوم وفاداری، مسئولیتپذیری و صادق بودن بیشترین انعکاس را در برنامه درسی این رشته داشته است.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، اخلاق حرفهای، پرستاری |
|
متن کامل [PDF 208 kb]
(751 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1397/11/30
|
|
|
|