:: دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 37-30 برگشت به فهرست نسخه ها
انعکاس اخلاق حرفه‌ای در برنامه درسی رشته پرستاری
سیروس اسدیان*، وحیده رحیم زاده
چکیده:   (2357 مشاهده)
زمینه: امروزه اخلاق حرفه‌ای همواره یکی از مباحث بسیار مهم در جامعه است که مورد توجه بسیاری از جمله نظام‌های آموزشی قرار ‏گرفته است. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی انعکاس اخلاق حرفه‌ای در برنامه درسی رشته پرستاری در دوره کارشناسی ‏می‌باشد.‏
روش: روش این پژوهش پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان سال‌های سوم و چهارم و پنجم کارشناسی رشته پرستاری ‏دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که تعداد آن‌ها 150 نفر بودند و نمونه آماری طبق جدول مورگان 108 نفر بود که با روش تصادفی ‏خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌های مربوط به این پژوهش از پرسشنامه محقق- ساخته استفاده شد. جهت تحلیل ‏داده‌ها از روش هایی همچون فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و آزمون‌های تی تک نمونه‌ای و رتبه‌بندی فریدمن استفاده شد.‏
یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق حاکی از آن است که در سطح خطای 05/0 =‏a‏  با توجه به این که مقدار معنی‌داری عدد 001/0 شده و ‏کمتر از 05/0 می‌باشد و نیز با توجه به مقدار ‏t‏ که همگی بیشتر از مقدار ‏t‏ جدول (96/1) شده است می‌توان ادعا کرد که فرض صفر رد ‏می‌شود. نتایج آزمون فریدمن نشان می‌دهد که مؤلفه وفاداری با میانگین 25/7 در بالاترین رتبه و برتری جویی و رقابت‌طلبی با میانگین ‏‏21/3 در پایین‌ترین رتبه قرار می‌گیرند.‏
نتیجه‌گیری: از دیدگاه دانشجویان، اخلاق حرفه‌ای در برنامه درسی این رشته تا اندازه‌ای مطلوب انعکاس یافته است. همچنین در بین ‏مؤلفه‌های اخلاق حرفه‌ای مفهوم وفاداری، مسئولیت‌پذیری و صادق بودن بیشترین انعکاس را در برنامه درسی این رشته داشته است.‏
 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، اخلاق حرفه‌ای، پرستاری
متن کامل [PDF 208 kb]   (751 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/11/30 | پذیرش: 1397/11/30 | انتشار: 1397/11/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها