:: دوره 13، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 145-138 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت اخلاقی تبیین مدل شهروند محوری مردم‌سالار در سازمان‌های دولتی ایران
نرگس آهنگر*، رضا رسولی، حسن درویش، محمود اسعدی
چکیده:   (2043 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌های چندی در زمینه مردم‌سالاری و حقوق شهروندی صورت پذیرفته است. اما هیچ کدام به‌ضرورت اخلاقی و انسانی ‏مطالعه بسترهای لازم برای توسعه مفهوم شهروند محوری مردم‌سالار در سازمان‌های دولتی نپرداخته است. با این تفاسیر هدف مطالعه ‏حاضر تبیین مدل شهروند محوری مردم‌سالار در سازمان‌های دولتی ایران می‌باشد.‏
روش: روش پژوهش کیفی و کمی می‌باشد. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان مدیریت دولتی بوده که 15 نفر از آنها به‌روش نمونه‌‏گیری در دسترس انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش در این مرحله پرسشنامه باز می‌باشد که در 4 مرحله تا رسیدن به اجماع در زمینه شاخص‌‏ها استفاده شده است. همچنین جامعه آماری ‏بخش کمی شامل کارمندان وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و سازمان تأمین اجتماعی استان تهران می‌باشد که نمونه‌ای به حجم 385 نفر ‏با روش نمونه‌گیری تصادفی از بین آنها انتخاب شده و با ابزار پرسشنامه بسته مورد پیمایش قرار گرفتند. جهت محاسبات آماری ‏همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS‏ و در بخش طراحی مدل، معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 8.5 استفاده شده است.‏
یافته‌ها:‏ بیانگر برازش مناسب مدل طراحی شده شهروند محوری مردم‌سالار در سازمان‌های دولتی است که داده‌های فاز کمی نیز ‏همبستگی بالای گویه‌های هر دو شاخص را مورد تأیید قرار می‌دهد.‏
نتیجه‌گیری: توسعه اخلاقیات مستلزم تحقق مفاهیم شهروندی در قالبی مردم‌سالار در سازمان‌ها است تا بتواند عدالت و مساوات را ‏مطابق نیاز شهروندان فراهم آورد.‏
واژه‌های کلیدی: اخلاق، مردم‌سالاری، شهروند محوری مردم سالار
متن کامل [PDF 239 kb]   (876 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/24 | پذیرش: 1397/9/24 | انتشار: 1397/9/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها