[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 13، شماره 3 - ( 9-1397 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 63-57 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی اخلاق محور پذیرش فنّاوری در شرکت‌های کوچک و متوسط
محمد حسین فروزانفر*، علی ملاحسینی
چکیده:   (40962 مشاهده)
زمینه: امروزه اخلاقیات و مسائل مربوط به آن به یکی از مهمترین عوامل پذیرش فنّاوری و نوآوری‌های آن تبدیل شده است. این پژوهش با ‏هدف ارائه الگوی اخلاق محور پذیرش فنّاوری در شرکت‌های کوچک و متوسط انجام شده است.‏
روش: پژوهش کاربردی حاضر به شیوه توصیفی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران شرکت‌های کوچک و ‏متوسط استان کرمان می‌باشند. حجم نمونه 291 نفر برآورد شد و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب گردید. جهت جمع‌آوری داده‌ها ‏از پرسشنامه‌ای با 31 گویه بهره گرفته شد. جهت برازش مدل از روش معادلات ساختاری و نیز جهت بررسی عوامل مؤثر از آزمون ‏t‏ تک ‏نمونه‌ای استفاده شده است. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن و روش تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی عوامل مؤثر بر پذیرش ‏اخلاق محور فنّاوری پرداخته شده است.
یافته‌ها: نتایج حاصل حاکی از آن است که هفت عامل سازگاری فردی، سازگاری سازمانی، سودمندی درک شده، سهولت درک شده، ‏نگرش به استفاده، نیت و رفتار استفاده بر پذیرش اخلاق محور فنّاوری تأثیر گذارند. که از این میان دو عامل نگرش به استفاده، و قصد و نیت ‏استفاده بیشترین تأثیر را در پذیرش اخلاق محور فنّاوری داشته‌اند.‏
نتیجه‌گیری: شرکت‌های کوچک و متوسط در زمینه نوآوری و استفاده از فنّاوری خلاق‌تر از شرکتهای بزرگ هستند. از طرفی رعایت ‏اصول اخلاقی در پیاده سازی فنّاوری نقش اجتماعی و حتی اقتصادی مهمی را در محیط رقابتی سازمان‌ها ایفا می‌کنند. در این راستا ‏بسترسازی فرهنگی و آموزش‌های اخلاقی مرتبط راهکار مناسبی جهت پیاده‌سازی و پذیرش فنّاوری محسوب می‌شود. ‏
واژه‌های کلیدی: فنّاوری، اصول اخلاقی، پذیرش اخلاق محور، شرکت‌های کوچک و متوسط
متن کامل [PDF 204 kb]   (844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/9/23 | پذیرش: 1397/9/23 | انتشار: 1397/9/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing Ethics-Based Model of Technology Acceptance in SMEs. Ethics in Science and Technology 2018; 13 (3) :57-63
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1191-fa.html

فروزانفر محمد حسین، ملاحسینی علی. طراحی الگوی اخلاق محور پذیرش فنّاوری در شرکت‌های کوچک و متوسط. اخلاق در علوم و فناوری. 1397; 13 (3) :57-63

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-1191-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645