رابطۀ متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفهای: نقش میانجی اعتماد سازمانی
|
مریم کاظم پور*، حبدر چوپانی، مجید رنجبر، سمیه هاشمی |
|
|
چکیده: (2522 مشاهده) |
زمینه: پژوهشها نشان میدهد سازمانهایی که تأکید بیشتری بر اخلاق حرفهای دارند نسبت به دیگر سازمانها، سالمتر و موفقترند و عملکرد بهتری دارند. با درک این مسئله، پژوهش حاضر با هدف رابطه متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفهای با تأکید بر نقش میانجی اعتماد سازمانی انجام شده است.
روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کابردی و از لحاظ گردآوی دادهها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان البرز به تعداد 765 بوده که تعداد 256 نفر بهعنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونهگیری کوکران، انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از پنج پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافتهها: رابطه عدالت سازمانی، رهبری مشارکتی، اعتماد سازمانی و رهبری تحول آفرین با اخلاق حرفهای مثبت و معنادار بود. اعتماد سازمانی در رابطه بین رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی با اخلاق حرفهای نقش میانجیدارد اما در رابطه بین عدالت سازمانی با اخلاق حرفهای نقش میانجی ندارد.
نتیجهگیری: در نتیجه برای افزایش اخلاق حرفهای در آموزش و پرورش کرج، میبایست به رهبری تحول آفرین، عدالت سازمانی، مدیریت مشارکتی و اعتماد سازمانی توجه کرد.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفهای، اعتماد سازمانی، متغیرهای سازمانی |
|
متن کامل [PDF 241 kb]
(1917 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/29 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1397/6/29
|
|
|
|