:: دوره 13، شماره 2 - ( 6-1397 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 166-159 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفه‌ای: نقش میانجی اعتماد سازمانی
مریم کاظم پور*، حبدر چوپانی، مجید رنجبر، سمیه هاشمی
چکیده:   (2522 مشاهده)
زمینه: پژوهش‌‌ها نشان می‌دهد سازمان‌هایی که تأکید بیشتری بر اخلاق حرفه‌ای دارند نسبت به دیگر سازمان‌ها، سالم‌تر و موفق‌ترند و عملکرد بهتری دارند. با درک این مسئله، پژوهش حاضر با هدف رابطه متغیرهای سازمانی با اخلاق حرفه‌ای با تأکید بر نقش میانجی اعتماد سازمانی انجام شده است.
روش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کابردی و از لحاظ گردآوی داده‌ها، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان البرز به تعداد 765 بوده که تعداد 256 نفر به‌عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده و از طریق فرمول نمونه‌گیری کوکران، انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها، از پنج پرسشنامه استاندارد استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ‏مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته‌ها: رابطه عدالت سازمانی، رهبری مشارکتی، اعتماد سازمانی و رهبری تحول آفرین با اخلاق حرفه‌ای مثبت و معنادار بود. اعتماد سازمانی در رابطه بین رهبری تحول آفرین و مدیریت مشارکتی با اخلاق حرفه‌ای نقش میانجی‌دارد اما در رابطه بین عدالت سازمانی با اخلاق حرفه‌ای نقش میانجی ندارد.
نتیجه‌گیری: در نتیجه برای افزایش اخلاق حرفه‌ای در آموزش و پرورش کرج، می‌بایست به رهبری تحول آفرین، عدالت سازمانی، مدیریت مشارکتی و اعتماد سازمانی توجه کرد
.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اعتماد سازمانی، متغیرهای سازمانی
متن کامل [PDF 241 kb]   (1917 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/6/29 | پذیرش: 1397/6/29 | انتشار: 1397/6/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 6-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها