[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ حاکمیت شرکتی با شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای
چکیده:   (2143 مشاهده)

زمینه: در پی رسوای‌هایی اخیر، برخی قوانین از قبیل ساربنز آکسلی بر نقشی که هیأت مدیره می‌تواند در برنامه‌ریزی و نظارت بر اخلاق حرفه‌ای داشته باشد، تمرکز نموده‌اند. اعضای غیرموظف هیأت مدیره بیشتر از اعضای موظف به دلیل درک بهتر از تعهدهای اخلاقی و قانونی به پاسداشت از منافع برخورداران اهتمام می‌ورزند. از طرفی پژوهش‌های پیشین این‌گونه نشان می‌دهند که؛ زنان به علت سازگاری بیشتر در اجتماع و همچنین استفاده از چارچوب متفاوت اخلاقی نسبت به مردان، تصمیم‌‌های اخلاقی‌تری اتخاذ می‌نمایند. از این‌رو، انتظار می‌رود اعضای زن هیأت مدیره نسبت به مسائل اخلاقی و اصول اخلاق حرفه‌ای حساس‌تر باشند. هدف این مقاله؛ بررسی رابطۀ ویژگی‌های حاکمیت شرکتی با شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای می‌باشد.

روش: روش پژوهش حاضر، توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش؛ کلیۀ شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. از این جامعه آماری با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی، تعداد 202 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شد. داده‌های مورد نیاز جهت ساختار حاکمیت شرکتی از سایت کدال استخراج گردید. سپس، شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای در شرکت‌های نمونه مورد بررسی قرار گرفت. از تابع لوجیت جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نسبت بیشتر اعضای غیرموظف در ترکیب هیأت مدیره منجر به شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای می‌گردد. همچنین، وجود اعضای زن در هیأت مدیره با تأکید بر شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای منجر به شرکت‌های اخلاق‌مدارانه‌تر می‌گردد. این در حالی است که، مالکیت سهام توسط اعضای هیأت مدیره تأثیری بر ایجاد اصول اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها ندارد.

نتیجه‌گیری: با توجه به ترکیب اعضای هیأت مدیره و تأثیر آن بر حاکمیت شرکت‌ها ضروری است که نهادهای حرفهای و مراجع مسئول در جهت الزامی نمودن شرکت‌ها به ایجاد اصول اخلاق حرفه‌ای مبادرت ورزند. همچنین شرکت‌ها در ترکیب هیأت مدیره خود لزوم افزایش تعداد اعضای غیرموظف هیأت مدیره و لزوم به‌کارگیری اعضای زن را مدنظر قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: : اعضای هیأت مدیره، اصول اخلاق حرفه‌ای، حاکمیت شرکتی
متن کامل [PDF 153 kb]   (497 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۵
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elationship between Corporate Governance and Creation of Professional Codes of Conduct. Ethics in science and Technology. 2014; 9 (1)
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-107-fa.html

رابطۀ حاکمیت شرکتی با شکل‌گیری اصول اخلاق حرفه‌ای. اخلاق در علوم و فنّاوری. 1393; 9 (1)

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-107-fa.html



دوره 9، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3795