:: دوره 9، شماره 1 - ( 3-1393 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در خبرهای خبرگزاری‌های رسمی ایران
چکیده:   (4431 مشاهده)

زمینه: اخلاق از مؤلفه‌های فضیلت است که در هر جامعه‌ای قابلیت شرح، بسط و کاربرد دارد. در این بین، رسانه نیز با توسل به اخلاق موضوعیت می‌یابد. از آنجایی‌که، اخلاق نسبتی مستقیم با انسان و جامعه دارد، رسانه نمی‌تواند دور از اخلاق باشد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در خبرهای خبرگزاری‌های رسمی ایران است.

روش: روش پژوهش حاضر توصیفی است. جامعۀ آماری؛ تمامی خبرگزاری‌های رسمی کشور که در 6 ماهه اول سال 92 درحال فعالیت بودند می‌باشد. از میان جامعۀ آماری ده خبرگزاری به صورت نمونه‌گیری در دسترس (آریا، ایرنا، ایلنا، ایسنا، ایکنا، برنا، خبر آنلاین، فارس، مهر و موج) به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه معکوس پژوهشگر ساخته بوده و داده‌های به‌دست آمده با استفاده ار آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد: شاخص عدم سرقت ادبی با میانگین 65/3 بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده و شاخص استقلال با میانگین 47/1 کمترین میانگین را به خود اختصاص داده است. بنابراین، مولفۀ عدم سرقت ادبی بیشترین موفقیت را در رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و مولفۀ استقلال کمترین موفقیت را در رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای داشته‌اند. همچنین، با توجه به یافته‌های به دست آمده ملاحظه شد که 50 درصد از خبرگزاری‌ها در اخبار خود اصول اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده‌اند.

نتیجه‌گیری: عدم رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در خبرگزاری‌های کشور را می‌توان در عواملی مانند: عدم وجود اصول اخلاق حرفه‌ای مدون برای رسانه‌های کشور ، عدم وجود رسانه‌های خصوصی و دولتی بودن تمام رسانه‌ها، جست‌وجو کرد. 

واژه‌های کلیدی: اخلاق رسانه، اصول اخلاق حرفه‌ای، خبرگزاری‌های رسمی
متن کامل [PDF 176 kb]   (1009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 3-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها