میزان گرایش دانشجویان به هنجارهای اخلاقی
|
ذبیح الله بهرامی*، علیرضا بوستانی پور، معصومه باستانی پور |
|
|
چکیده: (2371 مشاهده) |
زمینه: گرایش به هنجارهای اخلاقی بهویژه در دانشجویان نشانگر هدف و نیت افراد در عمل به اصول اخلاقی است که نتیجه و شیوه رفتاری را نیز مشخص میکند، لذا پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی نظریههای مکاتب اخلاقی به میزان گرایش دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان لرستان به نظریههای اخلاقی وظیفهگرایی، عاطفهگرایی، دینی (نظریه امر الهی)، فضیلتگرایی و منفعتگرایی بپردازد.
روش: روش تحقیق به صورت توصیفی و از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاههای آزاد اسلامی استان لرستان میباشد که برابر با 30000 دانشجو بودند. حجم نمونه مناسب، با استفاده از روش نمونهگیری کوکران، برابر 400 نفر بودند که به شیوه داوطلبانه و در دسترس از بین واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد استان لرستان انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساختهای برای ارزیابی گرایشهای اخلاقی مذکور بود. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS v. 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که، میزان گرایش به هنجارهای اخلاقی در جوانان، بهترتیب عبارتاند از: هنجارهای دینی (با میانگین 82/33)، هنجارهای اخلاقی منفعتگرایی (با میانگین 64/31)، هنجارهای اخلاقی فضیلتگرا (با میانگین 21/29)، هنجارهای عاطفهگرا (با میانگین 36/24) و در نهایت هنجارهای اخلاقی وظیفهگرا (با میانگین 24/16).
نتیجهگیری: نتایج حاصل بیانگر گرایش بسیار زیاد به هنجارهای اخلاقی است. فطرت خداجوی و اخلاق پسند انسانی، نشاندهنده آن است که افراد در دوره سنی نوجوانی و جوانی، که در روانشناسی معادل هویتیابی محسوب میشود، به سمت موضوعات اخلاقی و رعایت اخلاقیات در گرایشهای مختلف سوق پیدا کنند. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، وظیفهگرایی، فضیلتگرایی، اخلاق دینی |
|
متن کامل [PDF 185 kb]
(1827 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26
|
|
|
|