:: دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 134-127 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی اخلاق پژوهش دانشگاهی: مطالعه پدیدارشناسی
بهبود یاری‌قلی*
چکیده:   (4482 مشاهده)
زمینه: اخلاق در پژوهش الزاماتی برای کاربرد عملی اخلاق در تحقیقات علمی دارد و تمام تحقیقات علمی ممکن است در معرض چالش‌های اخلاقی قرار بگیرند. این تحقیق کیفی با هدف آسیب‌شناسی اخلاق پژوهش در دانشگاه‌‌ها صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل اعضای هیات ‌علمی دانشگاه شهید‌مدنی آذربایجان هستند. 13 نفر از اعضای هیات‌علمی به روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به سطح اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق بوده و  داده‌های حاصل از آنها با استفاده از روش هفت مرحله ای کلایزی  تحلیل و مقوله‌بندی شده‌اند.
یافته‌ها: پس از پالایش داده‌‌ها سه مضمون اصلی و 14زیرمضمون استخراج گردید که مضامین اصلی عبارتند از: معضلات و آسیب‌‌های اخلاق پژوهش در دانشگاه‌‌ها، دلایل بروز معضلات موجود در حیطه اخلاق پژوهش دانشگاهی و راهکارهای بهبود وضعیت اخلاق پژوهش دانشگاهی.
نتیجه‌گیری: در حوزه اخلاق پژوهش دانشگاهی هم ضعف ساختاری وجود دارد و هم ضعف فرهنگی. ضعف ساختاری از آن جهت که سیستم دانشگاهی برای اعضای هیات‌علمی بستری فراهم کرده است که برای بقا و ترفیع در این سیستم چاره‌ای جز انجام پژوهش و مقاله‌نویسی نداشته باشد و از سوی دیگر شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پژوهش نیز به درستی برای آنها تبیین نمی‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی اخلاق پژوهش، پدیدارشناسی، اخلاق پژوهش
متن کامل [PDF 161 kb]   (3032 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/3/26 | پذیرش: 1397/3/26 | انتشار: 1397/3/26


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 3-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها