[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 19 شماره 3 صفحات 210-205 برگشت به فهرست نسخه ها
مدل اخلاقی دانشگاه آینده با رویکرد دانش افزایی
حمیرا امینی1 ، ترانه عنایتی 2، کیومرث نیازآذری3
1- .1. دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران
2- گ2. گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران. ، tenayati1@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران
چکیده:   (407 مشاهده)
زمینه: پرداختن به اصول اخلاقی برای دانشگاه آینده با رویکرد دانش افزایی امکان برنامه ریزی برای رسیدن به آینده مطلوب را فراهم می کند، با درک آنچه که مطرح شد هدف پژوهش ارائه مدل اخلاقی دانشگاه آینده با رویکرد دانش افزایی بود.
روش: روش پژوهش کیفی مبتنی بر رویکرد داده بنیاد بود. مشارکت کنندگان شامل اساتید و مدیران سطوح عالی دانشگاه های آزاد بودند، که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند، برآورد حجم نمونه مورد نظر بر مبنای اشباع نظری داده‌ها انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی داده‌ها مورد تایید قرار گرفت. داده‌ها بوسیله کد گذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند.
یافته ها: یافته‌های نشان داد که شرایط علی موثر(شرایط ساختاری، شرایط فرهنگی، فرایندهای دانشگاهی، ویژگی های خبرگان دانشگاهی)، پدیده محوری(برنامه ریزی مشارکتی، رهبری آینده نگر مبتی بر اخلاق مداری، مسئله محوری، توسعه شاخص های اخلاق دانشگاهی)، شرایط زمینه ای(اخلاق مداری در اقتصاد آموزش عالی، مشارکت دانشجویان، تعامل آزاد نهادهای علمی، زیرساخت لازم جهت توسعه روابط اخلاقی)، شرایط مداخله‌گر(مدیریت اخلاقی و شایسته گرایی، قوانین و مقررات آموزش عالی، اعتبارات و منابع مالی دولتی)، راهبردها (اصلاح ساختار مدیریت نظام آموزش عالی، نهادینه سازی اخلاق پژوهش) و پیامدها(پیشرفت عملکرد، تحکم حاکمیت اخلاق) می باشد.
نتیجه گیری: این پژوهش با ارائه مدل اخلاقی دانشگاه آینده با رویکرد دانش افزایی متناسب با ساختار و زیست بوم سازمان دانشگاه آزاد اسلامی، به سازمان نهادینه سازی اخلاق در دانشگاه کمک خواهد کرد.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق در دانشگاه آینده، دانش افزایی، اعضای هیات علمی.
متن کامل [PDF 503 kb]   (321 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/5 | پذیرش: 1402/8/7 | انتشار: 1403/9/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini H, Enayati T, Niaz Azari K. The Ethical Model of The Future University with Knowledge-Enhancing. Ethics in Science and Technology 2024; 19 (3) :205-210
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3043-fa.html

امینی حمیرا، عنایتی ترانه، نیازآذری کیومرث. مدل اخلاقی دانشگاه آینده با رویکرد دانش افزایی. اخلاق در علوم و فناوری. 1403; 19 (3) :205-210

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3043-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4679