رابطۀ اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی با میانجی گری سواد اطلاعاتی
|
محمد فرخی*1، علیرضا قلعه ای1، حسن قلاوندی1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه |
|
چکیده: (1124 مشاهده) |
زمینه: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی با میانجی گری سواد اطلاعاتی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه پرداخته تا مشخص نماید که آیا اخلاق حرفه ای رابطۀ معنیداری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد؟
روش کار: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی - همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل 630 نفر کارمندان دانشگاه ارومیه، بودند که تعداد 230 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادههای موردنیاز با استفاده از سه پرسشنامۀ استاندارد اخلاق حرفه ای، سواد اطلاعاتی و چابکی سازمانی جمعآوری و با روش تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل مسیر با استفاده از (PLS) برای فرضیههای پژوهشی تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه ای توان تبیین تغییرات چابکی سازمانی سواد اطلاعاتی را به میزان 40 و 82درصد را دارد. هم چنین 58درصد از تغییرات چابکی سازمانی را سواد اطلاعاتی تشریح مینماید. اخلاق حرفه ای توان تبیین چابکی سازمانی از طریق نقش میانجی سواد اطلاعاتی به میزان 43 درصد را دارد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج آماری، کلیه فرضیات تحقیق تأیید و این نتیجه حاصل گردید که اخلاق حرفه ای رابطۀ معنیداری با چابکی سازمانی و سواد اطلاعاتی دارد و سواد اطلاعاتی بین رابطه اخلاق حرفه ای و چابکی سازمانی نقش میانجی را دارد |
|
واژههای کلیدی: اخلاق حرفه ای، سواد اطلاعاتی، چابکی سازمانی |
|
متن کامل [PDF 414 kb]
(648 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/6/18 | پذیرش: 1398/8/9 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|